HomeDossiersDuurzaamheidNieuwe wedloop Coca-Cola en Pepsi voor verpakking van bioplastic

Nieuwe wedloop Coca-Cola en Pepsi voor verpakking van bioplastic

Coca-Cola en aartsrivaal Pepsico zijn in een nieuwe wedloop verwikkeld. Inzet is niet wie de meeste flesjes cola, limonade of water verkoopt, wel wie het eerst die drankjes verpakt in plastic flesjes die volledig gemaakt zijn van afval van landbouw of voedingsbedrijven. Als dat lukt, zouden beide bedrijven in één klap hun ecologische voetafdruk drastisch verminderen.

In 2009 lanceerde Coca-Cola trots een eerste ‘groen' flesje. De PlantBottle was voor dertig procent gemaakt uit suikerriet en voor een kwart van gerecycleerd plastic. In 2011 meldde Pepsi dat het op laboratoriumschaal al een flesje had gemaakt van gras, maisschillen en pijnboomschors. En dat het bezig was flesjes te maken van sinaasappel-, aardappel- en haverschillen.

Op dit moment is de markt van bioplastic nog klein en wordt het bioplastic nog gemaakt uit zuiver zetmeel, suiker of plantaardige olie. Maar met de stijgende olieprijzen en de schaarser wordende landbouwgrond groeit de belangstelling voor plastic gemaakt uit groen afval. Coca-Cola en Pepsico zijn niet de enige die hierin investeren. Opvallend in deze pioniersfase is dat alle laboratoria en proeffabrieken zweren bij hun eigen technieken en micro-organismen.

Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Bron: De Standaard