Home Dossiers Duurzaamheid "Foodservice belangrijkste groeimarkt voor biokunststof PLA"

“Foodservice belangrijkste groeimarkt voor biokunststof PLA”

“Anders dan ook wij verwachtten is niet de ‘fresh food' en groente- en fruitmarkt maar foodservice de belangrijkste groeimarkt voor PLA verpakkingen. Dat heeft ook ons verbaasd want juist in groente en fruit zijn de verpakkingen simpel een-op-een te vervangen en biedt de verpakking zelfs een extra functionaliteit omdat het in een aantal gevallen de houdbaarheid van de producten aanzienlijk kan verlengen.” Dat zegt Ady Jager van het Amerikaanse NatureWorks.

“Retailers zijn geneigd PLA enkel te gebruiken voor hun biologische groenten en fruit, terwijl het materiaal voor het complete groente- en fruitassortiment toegevoegde waarde biedt. Het is een duurzaam product omdat het niet zoals de traditionele kunststoffen van olie gemaakt is maar van plantsuikers uit hernieuwbare grondstoffen. Dat scheelt aanzienlijk in olie- en CO2-verbruik, iets wat veel belangrijker is dan de eigenschap dat het materiaal in zijn eindfase composteer-baar is.”

Veel toepassingen

Toch verwacht Jager dat de foodservice de balangrijkse goeimarkt voor PLA zal blijken te zijn. “Er heel veel andere toepassingen voor het materiaal mogelijk, bijvoorbeeld voor het verpakken van gebak, brood, vers gesneden vleeswaren, kaas, eieren, bloemen, zuivelproducten maar ook in de vorm van flessen voor vruchtensap of water of als plantenpot”, aldus Jager.

PLA niet veel te duur

“Er wordt altijd geroepen dat PLA veel te duur is maar ik vind dat relatief. Een bakje van PLA kost één tot enkele centen meer dan een bakje van traditionele kunststof. Als mensen een bakje aardbeien kopen voor € 2,50, zouden ze dan niet bereid zijn 1 eurocent meer te betalen voor dezelfde aardbeien in een PLA-bakje? Kijk naar de maaltijdsalades die al gauw € 3,50 tot € 4,00 kosten. Een groot deel van de consumenten zal er echt geen moeite mee hebben als die 2 tot 3 centen duurder zijn. Mits je de toegevoegde waarde van het bakje als boodschap goed communiceert. Daar schort het nogal eens aan. En zodra we grootschaliger worden, gaat de prijs dalen door een efficiëntere productie.”

Bron: Pakblad/FoodHolland