HomeKennisbankMarktinformatieThuiswinkel.org: Retouren zijn voor veel webshops een doorn in het oog

Thuiswinkel.org: Retouren zijn voor veel webshops een doorn in het oog

Retouren zijn voor veel webshops een doorn in het oog. Ze zorgen voor hoge kosten en veel extra werk, en de producten die worden teruggestuurd, zijn niet altijd meer als nieuw te verkopen. Maar retouren vormen ook een kans: de manier waarop jij er als webshop mee omgaat, is bepalend voor het succes van je webshop.

Thuiswinkel.org riep webshopeigenaren in maart op om hun herroepingstermijn te verlengen naar dertig dagen – in plaats van alleen te voldoen aan de wettelijke veertien dagen. De aanleiding hiervoor was de coronacrisis, maar een langere retourperiode zou zomaar eens een belangrijk onderdeel kunnen zijn van een succesvol retourbeleid. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org-business partner Sendcloud onder meer dan duizend Nederlandse e-shoppers.

Uit de E-commerce Delivery Compass van Sendcloud blijkt dat 64% van de consumenten regelmatig producten retour stuurt. En bijna de helft van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor het retourneren bij de webshop ligt. Een aantrekkelijk en duidelijk retourbeleid is erg belangrijk voor je webshop: 56% van de Nederlandse consumenten koopt niet zonder eerst het retourbeleid te checken, terwijl 31% dat soms doet.

Thuiswinkel.org onderzocht hoe je als webshopeigenaar van een retour een kans maakt.

Lees verder