Thuiswinkel.org zette in de afgelopen jaren met zijn eerste brancheplan al grote stappen om verpakkingen te verduurzamen, met name op het gebied van de materialen. In het Brancheplan Duurzaam Verpakken 2019-2022 gaat de sector een stap verder, bijvoorbeeld door voor het eerst ook doelstellingen voor verpakkingsdichtheid te formuleren. “Dat gaat over de reductie van lucht. Hiermee kunnen we een positief effect op de gehele logistieke keten creëren”, aldus programmamanager Margreeth Pape.
Thuiswinkel.org was in 2015 de eerste brancheorganisatie met een verduurzamingsplan voor verpakkingen. Het bleef niet bij een plan. Margreeth Pape: “Afgelopen jaren hebben webwinkels met succes ingezet op het gebruik van duurzamer karton en plastic. Zelf stelden we de handleiding ‘Goed verpakt' op, die uitgebreid in gaat op alle elementen die een rol spelen bij duurzaam verpakken en daarmee webwinkels in de non-food sectoren op weg helpt om de beste keuzes te maken.”
De sector kijkt ook verder dan producten en verpakkingen. Zo ontwikkelde Thuiswinkel.org de Bewust Bezorgd-tool, die berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt. “Webwinkels kunnen gemakkelijk inzien aan welke knoppen zij moeten draaien om de uitstoot nog verder omlaag te brengen”, aldus Margreeth Pape.