HomeNieuwsBedrijven en personenPack Online krijgt unieke kijk achter de schermen bij De Jong Verpakking

Pack Online krijgt unieke kijk achter de schermen bij De Jong Verpakking

dejongverpakking-arie-2016

De Jong Verpakking in De Lier, de enige onafhankelijke producent van golfkartonverpakkingen in Nederland, nam in 2007 de eerste golfkartonmachine in gebruik. Door de enorme flexibiliteit, lage kosten en eigenwijze marketingcampagnes met mooie meiden en snelle auto’s valt het bedrijf op, verovert het markten in West-Europa en groeit het hard. “We bieden onze klanten het beste van beide werelden: een combinatie van zeer snelle levering, flexibiliteit en scherpe prijzen”, steekt commercieel directeur Arie Barendregt van wal in zijn kantoor, dat is gevuld met voorbeelden van golfkartonverpakkingen die De Jong Verpakking produceert.

Klik hier voor een unieke kijk achter de schermen bij De Jong Verpakking…

dejongverpakking-logo-2014Die eerste golfkartonmachine was eind 2014 dan ook volledig gevuld en daarom werd een investeringsprogramma begonnen om de productiecapaciteit te vergroten tot 600 miljoen golfkarton dozen per jaar. Nu, bijna anderhalf jaar, een enorme verbouwing en vele miljoenen euro’s verder, zijn een splinternieuwe tweede golfkartonmachine, volledig automatisch en kilometerslang intern transport en de nu in totaal twaalf verwerkingsmachines allemaal in bedrijf. “En binnenkort komt er daar nog een extra verwerkingsmachine bij”, waarbij Arie tijdens de rondleiding wijst op het nu nog enige lege gedeelte in de fabriek van De Jong Verpakking.

De verbouwing van de fabriek op het voormalige veilingterrein in De Lier vanaf eind 2014 was er een van enorme proporties. Niet alleen werden een nieuwe golfkartonmachine, volledig automatisch intern transport, diverse extra verwerkingsmachines en nieuwe palletizers geïnstalleerd, maar ook moesten er bijvoorbeeld eerst vele honderden heipalen de grond in, nieuwe vloeren worden gestort, moest een deel van het dak worden verhoogd voor een volautomatisch kartonplatenmagazijn van drie verdiepingen met diverse transporttrams en een nieuwe kantine, bedrijfskantoor, inktkeuken en stansmesherstel bovenop de fabriek. En er moest ondertussen natuurlijk gewoon op volle snelheid worden geproduceerd. “We hebben dit gedaan om te voldoen aan de sterke internationale groei van ons bedrijf”, licht Arie de noodzaak van de investeringen toe.

De golfkartonverpakkingen van De Jong Verpakking vinden hun afzet namelijk niet alleen meer in Nederland, maar ook steeds vaker daarbuiten. “We produceren we nu al volop voor klanten in Duitsland, België, Polen, IJsland en Engeland. Die Engelse markt is voor ons erg belangrijk, want deze markt is verschillende keren groter dan die in Nederland en mede daarom hebben we enkele weken geleden een belang genomen in een van de belangrijkste verpakkingsgroothandels in Engeland. Hierdoor kunnen we nu direct al volop aan vele Engelse afnemers leveren”, vertelt Arie enthousiast.

De komende jaren ziet hij volop groeimogelijkheden op de Engelse markt. Als reactie op de vraag of De Jong Verpakking ooit zelf zal gaan produceren in Engeland, reageert Arie met een glimlach. “Wie weet, maar we richten ons momenteel op de export vanuit De Lier en bovendien is groei geen doel op zich”, begint de strategisch ingestelde Arie zijn antwoord. “Maar er past in onze fabriek in De Lier geen derde golfkartonmachine meer bij, dus wie weet in de toekomst als we zo hard blijven groeien als de afgelopen jaren.”

Die groei explodeerde na 2011, vanaf het moment dat Arie door eigenaar Henk de Jong werd aangetrokken om een entree te maken op de algemene verpakkingsmarkt. De Jong Verpakking was toen al een bekende naam op het gebied van golfkarton verpakkingen voor aardappelen, groenten en fruit in Nederland, maar het was noodzakelijk om uit te breiden naar de bloemen- en industriemarkten van Nederland en om exportactiviteiten te beginnen gericht op de omringende landen. “En die beslissing is een groot succes. Met nieuwe mensen en een nieuw team ging het hard”, concludeert Arie tevreden.

De Jong Verpakking, dat zo’n twintig jaar geleden begon met een ondernemende tuinder die zelf zijn verpakkingen ging produceren, is inmiddels uitgegroeid tot een internationale golfkartonspeler. Het bedrijf richt zich met name op het midden- en kleinbedrijf in alle landen waar nu wordt verkocht. Arie legt uit dat er hierdoor, anders dan bij de meeste concurrenten, geen afhankelijkheid is van enkele grote klanten die niet alleen de productiecapaciteit opeisen, maar daar ook nog eens slechte prijzen, slechte marges en slechte betalingstermijnen tegenover stellen. Arie vertelt dat De Jong Verpakking daarentegen juist in al die nieuwe machines geïnvesteerd heeft om sneller, beter en flexibeler op de wensen van vooral dat midden- en kleinbedrijf in te kunnen spelen. Het kostenbesparende en klantgerichte businessmodel van De Jong Verpakking vertoont daarmee vele overeenkomsten met dat van luchtvaartmaatschappijen als easyJet en Ryanair.

Klik hier voor een unieke kijk achter de schermen bij De Jong Verpakking…

Kijk voor meer informatie op www.dejongverpakking.nl.