Vloeibare voeding wordt steeds vaker in kunststof verpakkingen verpakt. Dat betreft vooral flexibele verpakkingen en zakken, om kosten en materiaal te kunnen besparen en vanwege vraag naar meer variatie in formaat, vorm en ontwerp. Dat constateert het Britse bureau voor marktonderzoek en consultancy Canadean in het rapport ‘Innovation in Liquid Food Packaging, 2009'. De terugval in de bestedingen versnelt de groei van discountzaken, vooral in Noord-Amerika en Europa.
Het dwingt andere grote supermarktketens om hun huismerken uit te breiden, als antwoord op de vraag naar optimale prijskwaliteit/verhouding. Ze hebben dat hard nodig om niet nog meer marktaandeel te verliezen.
Merkeigenaren ontwikkelen nieuwe producten en verpakkingsontwerpen, voor een prijsbewust en minder koopkrachtig publiek. Daarbij kijken zij ook naar de hoge kosten van energie en verpakkingsmateriaal. Meer dan ooit ligt het accent op eenvoud en besparing van kosten en materiaal, zonder afbreuk te doen aan gebruiksgemak en milieuvriendelijkheid.
Als gevolg van deze ontwikkelingen zetten de fabrikanten steeds vaker kunststof portieverpakkingen in voor typische ‘blikproducten' zoals groente, fruit en soep. Ze bieden zo toegevoegde waarde. Gebruik van kartons voor gecondenseerde en geëvaporeerde melk groeit. Voor tomatenproducten zet men nu veel meer soorten verpakkingen in, van aseptische kartons tot tubes, zakken en bag-in-box. Meer toepassing van ondiepe kunststof potten en aluminium schaaltjes voor kant-en-klare maaltijden en innovaties als portieverpakkingen witte bonen in saus voor in de magnetron.
Bron: Pakblad/Food Holland