HomeUncategorized"Verpakkingsdrukkers moeten meerwaarde aantonen"

“Verpakkingsdrukkers moeten meerwaarde aantonen”

Verpakkingsdrukkers verliezen drukorders aan lagelonenlanden, en om die trend te keren moeten ze hun meerwaarde aantonen. Otto Janssen, design & print development manager bij Royal FrieslandCampina, verklaart dat merkeigenaren voor verpakkingen op zoek zijn naar de beste kwaliteit tegen marktconforme prijzen. Diverse flexo- en diepdrukkerijen hebben in de afgelopen tijd het bedrijf moeten opdoeken vanwege de concurrentie uit lagelonenlanden.

Ook drukkerijen in Turkije, India en China maken tegenwoordig gebruik van de modernste drukmachines. Janssen onderscheidt verpakkingen in de hoofdgroepen langlopende drukorders met standaard drukkwaliteiten, en kortlopende drukorders die snel in de markt worden geïntroduceerd. Vooral de langlopende orders verdwijnen naar lagelonenlanden. De enige manier om die concurrentiestrijd te winnen is door beter te worden dan de drukkerijen in lagelonenlanden, en dat kan door een hogere toegevoegde waarde te leveren.

Bijvoorbeeld een hoge, discussieloze drukkwaliteit, door alles te standaardiseren met vastlegging van bedrukbare kleuren, en door een flexibele opstelling en te zorgen dat het drukwerk just-in-time wordt geleverd. Drukkerijen moeten innoveren en zorgen dat de technieken niet verouderd raken.

Bron: MD Weekly