HomeUncategorizedPlaats afbeelding op verpakking maakt product zwaarder of lichter

Plaats afbeelding op verpakking maakt product zwaarder of lichter

De plaats van een afbeelding op de verpakking van een voedingsmiddel bepaald hoe zwaar of licht consumenten denken dat het product is. Boven of links wordt geassocieerd met licht, onder of rechts met zwaar. Dat blijkt uit onderzoek van Barbara Kahn van de University of Miami School of Business Administration. In de studie moest 139 proefpersonen verpakkingen van voedingsmiddelen beoordelen.

Daarnaast werden door Kahn ongeveer 300 verpakkingen beoordeeld van koekjes en crackers die in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Daaruit bleek dat de plaatsing van de plaatjes over het algemeen overeenkwamen met de bovengenoemde perceptie van de proefpersoenen.

Zo behoorden de verpakkingen met de plaatjes aan de onderkant of rechts meestal toe aan koekjes die als zwaar gezien zouden moeten worden (als uiting van een betere kwaliteit of smaak). Bij de koekjes met een gezondheidsclaim was dit links aan de bovenkant. Uit interviews met de verpakkingsontwerpers bleek echter dat zij die keuze niet bewust gemaakt hadden.

Bron: FoodHolland