HomeNieuwsGlobalimar boekt succes met innovatieve verpakkingen Sealed Air

Globalimar boekt succes met innovatieve verpakkingen Sealed Air

Globalimar, een Spaanse vis- en zeevruchtenverwerker, heeft op een slimme manier het winkellandschap veranderd met een succesvolle nieuwe verpakking. Het zet een nieuwe, innovatieve trend in foodretail in Spanje, heeft internationale erkenning gekregen in de vorm van een award op het prestigieuze Wabel Frozen Summit Congress en draagt bij aan een groei van dubbele cijfers voor het Catalaanse bedrijfsleven.

Gevestigd in Llagostera, Girona, verkoopt Globalimar traditioneel bevroren producten verpakt in zakken, voornamelijk afkomstig uit Noord-Europa en Zuidoost-Azië, aan groothandels. Naast zijn traditionele wholesaleaanbod levert Globalimar zijn consumentgerichte merk Aligator aan de meerderheid van de Spaanse retailers, waaronder Auchan, Carrefour en Eroski. De omzet van dit merk goed voor 25% van de omzet.

Veranderingen op de Spaanse markt, de op een na grootste markt van Europa voor vis en zeevruchten, hebben gezorgd voor een toegenomen kans voor directe verkoop aan detailhandelaren. Het betekende ook een toenemende vraag van retailers naar kant-en-klare oplossingen die tegemoetkomen aan de behoefte van de consument aan kleinere en gemakkelijkere verpakkingen, uitzonderlijke presentatie en een sterke visuele impact.

Het succes van Globalimar is niet in de laatste plaats te danken aan een agile en vooruitstrevende reactie op deze ontwikkelingen. Bijna 90 procent van de bevolking van Spanje eet minstens een keer per week vis en hoewel verse producten de Spaanse verkoop domineren, is ingevroren vis goed voor 20% van het volume. En de markt evolueert, het categorie-aandeel van supermarkten en hypermarkten is toegenomen en vertegenwoordigt nu 67,3% van de totale verkoop van bevroren visvolumes.

De steeds meer stedelijke bevolking heeft ook impact. De consumptie van vis in Spanje is groter in de grotere steden, wat het potentieel voor toekomstige stijgingen van de verkoop van ingevroren vis in stedelijke supermarkten benadrukt, waar de verkoop voor verse producten uitdagingen met zich meebrengt vanwege de noodzaak om de versheid in de hele toeleveringsketen te waarborgen. Om aan de eisen te voldoen, was een innovatieve verpakkingsoplossing vereist. Vanwege de aard van bevroren vis en zeevruchten was het vinden van een verpakkingsoplossing die de presentatie verbetert, afval vermindert en voldoet aan veranderende marktbehoeften, een uitdaging.

Globalimar was geïnteresseerd in een vacuümverpakkingsoplossing die duurzaamheid zou bieden, de plasticbehoefte zou verminderen en luchtdichte eigenschappen zou hebben. Vis en zeevruchten zijn echter uitdagende producten om te verpakken en vacuümtechnologie was nog niet eerder in deze categorie gebruikt.

De eerste proeven bleken moeilijk, omdat de bestaande basisbakken niet voldoende stijf waren om vacuümverpakkingen van de bevroren vis en zeevruchtenproducten aan te kunnen, waardoor vervorming van het eindproduct werd veroorzaakt. Het bedrijf richtte zich tot vertrouwde verpakkingspartner Sealed Air om een oplossing voor het probleem te vinden.

In overleg met Globalimar heeft Sealed Air de Cryovac VST-tray skin voorgesteld. Het zou een zacht vacuüm gebruiken dat de tray niet zou vervormen en het bood een optimale balans tussen kosten en kwaliteit, waardoor de houdbaarheid van het product werd gemaximaliseerd en de retailkrimp werd verminderd vanwege de sterke zuurstofbarrière-eigenschappen van de topfolie.

Door de nieuwe verpakking is het winkellandschap getransformeerd. Terwijl vis en zeevruchten van oudsher verpakt waren in een verduisterende zak, biedt de nieuwe verpakking van Globalimar de consument de mogelijkheid het voedsel voor aanschaf te inspecteren. Een functie die populair is, omdat deze het vertrouwen van de consument vergroot. In combinatie met een kartonnen sleeve van het merk levert de oplossing een uniek te verkopen product voor diepgevroren vis- en zeevruchten.

Jordi Marti, CEO van Globalimar, licht toe: “De verpakking biedt een uitzonderlijke consumentenervaring die merkloyaliteit versterkt.” Als gevolg van de verpakkingsinnovatie won Globalimar de Wabel Frozen Summit Congress-prijs voor bevroren vis.

www.sealedair.com