Home Uncategorized Geen verbod op snoepreclame in Nederland

Geen verbod op snoepreclame in Nederland

In de Nederlandse Tweede Kamer is geen meerderheid te vinden voor een verbod op snoepreclame op televisie die gericht is op kinderen onder twaalf jaar. Dat is gebleken tijdens een debat over een nota die minister Ab Klink van Volksgezondheid had laten opstellen. Volgens dat rapport weegt liefst veertig procent van de volwassen Nederlanders te veel. Ook de fysieke conditie van jongeren baart zorgen: ruim 15 procent heeft te kampen met overgewicht.

Snoep, frisdrank en hamburgers worden aangewezen als de grote boosdoeners. Toch zijn alleen de linkse partijen PvdA en Sp te vinden voor een verbod op snoepreclame op televisie. Andere partijen willen niet verder gaan dan het uitoefenen van grote druk vanuit de overheid om de voedingsindustrie te overhalen vrijwillig de reclame in te perken.

CDA'er Sabine Uitslag noemt zo'n verbod symboolpolitiek. In haar ouders zijn het vooral de ouders die actief moeten waken over hetgeen hun kinderen naar binnen werken. “Vroeger keek ik ook naar de reclame van Bounty, en vervolgens wilde ik zo'n reep. Mijn moeder zei dan gewoon nee”.

Een verbod op reclame voor snoep en frisdrank zou de commerciële omroepen 70 miljoen euro per jaar kosten, had de sector vooraf berekend. Niet toevallig kondigden de omroepen vorige week samen met de voedingsindustrie een actie aan tegen overgewicht bij kinderen.

Bron: Vilt.be