Home Uncategorized Coca-Cola wil met blikhouder op ooghoogte in het schap

Coca-Cola wil met blikhouder op ooghoogte in het schap

Coca-Cola Enterprises heeft een nieuwe schapvisie gepresenteerd om de categorie frisdranken een extra impuls te geven. Uitgebreide testen op de winkelvloer laten zien dat omzet en rendement nog sterk kan doorgroeien. Met name in de verkoop van kleinverpakkingen ligt Nederland ver achter op het Europees gemiddelde. Via onder andere blikhouders op ooghoogte waarbij de blikjes voor elk smaaksegment in het frisdrankenschap hangen wil Coca-Cola de shopper van dienst zijn en meer marge voor de supermarkt bereiken.

In Nederland bestaat 23% van de verkoop uit kleinverpakkingen zoals blikjes. In Europa is dat gemiddeld 32% en in België zelfs 42%. Marketing manager Home Johan Boerma van Coca-Cola: “Deze inzichten en de groei die de categorie nu al door maakt, biedt ons ruimte om te investeren en het geloof in de categorie te herstellen. We willen weer de beste zijn binnen frisdranken en in échte samenwerking met onze handelspartners de winstgevendheid erin terugbrengen.”

Inzicht kwam er na een uitgebreid shopperonderzoek. De consument blijkt in slechts 9 seconden voor het frisdrankschap zijn keuze te maken. Dat vraagt om een duidelijker schappresentatie waarin de kleinverpakkingen op ooghoogte binnen elk schap worden gepresenteerd. Daarvoor ontwikkelde Coca-Cola de blikhouders, een soort rekjes met blikken die voor het schap kunnen worden bevestigd. Het is de bedoeling dat bij elk smaaksegment een blikhouder met de bijpassende blikjes wordt geplaatst. Shoppers vinden dit geïntegreerde schap heel logisch en het lost ook het probleem van de open getrokken multipacks op voor de supermarkt.

Bron: Distrifood