Het merendeel van de bedrijven in Nederland heeft innovatie op een laag pitje staan. In deze economisch moeilijke tijden lijken veel bedrijven hun vernieuwingsplannen even uit te stellen. In 2011 verwacht 62% van de bedrijven weer producten en diensten te gaan ontwikkelen, tegen 40% nu. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement 2010' van bureau Berenschot, dat eens in de twee jaar verschijnt. Voor het onderzoek worden tegen de 100 bedrijven uit zowel de profit- als de non-profit sector ondervraagd.
Innoveren doen bedrijven vooral in goede tijden. Zo'n 43% van de bedrijven verwacht dat de markt waarin ze opereren in 2009 nog verder krimpt. Slechts een op de vier bedrijven ziet hun markt groeien. Voor 2011 zijn de bedrijven een stuk optimistischer gestemd. Bijna de helft denkt dat de markt waarin ze actief zijn dan zal groeien, terwijl nog slechts 19% een krimp voorziet.
Opvallend is dat midden- en kleinbedrijven die de vraag zien verminderen, in moeilijke tijden wel blijven doorgaan met innoveren. Van vier van de tien innoverende mkb'ers heeft 68% te kampen met een verminderde vraag, zo is gebleken uit de jongste MKB Marktmonitor 2009 van Unique Uitzendbureau en TNO.
Bron : Voedingsmiddelen Industrie/MKBnet