HomeUncategorizedABS niet te spreken over vleespromotie bij Makro

ABS niet te spreken over vleespromotie bij Makro

Het ABS is woedend over een reclamefolder van winkelketen Makro. Op de cover wordt rundvlees aangeboden tegen de spotprijs van 9,25 euro per kilogram in plaats van de normale prijs van 14,20 euro. Het ABS veroordeelt dergelijke overdreven kortingen omdat hierdoor een negatieve prijzenspiraal op gang wordt gebracht. In een brief aan de directie van Makro legde ABS-voorzitter Hendrik Vandamme dinsdag de vinger op de wonde.

“Dergelijke prijzen wijzen erop dat u ofwel in het verleden woekerwinsten maakte ofwel ontbreekt elke vorm van respect voor het harde werk van de landbouwers”, klinkt het. Het ABS dreigde ermee om acties te voeren aan de vestigingen van Makro, tenzij de winkelketen haar promotiecampagne voor rundvlees zou intrekken.

“Makro zou toch moeten weten dat bij dergelijke lage verkoopsprijzen er onmogelijk ruimte overblijft voor een arbeidsinkomen voor veehouders”, zo staat te lezen in de brief. Vandamme vindt bovendien dat Makro het Meritus-label misbruikt. “Dat kwaliteitssysteem werd door de landbouwsector in samenwerking met de volledige keten opgericht om het Belgisch vleesverbruik te promoten, met de bedoeling om een win-winsituatie na te streven. In dit geval is er één partij die alle winst naar zich toetrekt”.

Het ABS eiste tegen woensdag een antwoord van Makro. “Zo niet schakelen wij onze actietroepen in”, schreef Vandamme. Zover heeft Makro het niet laten komen. In zeven haasten nodigde de directie het ABS dinsdagavond uit voor een gesprek. Makro beloofde aan de boeren om binnenkort bij de beroepsorganisatie Fedis te pleiten voor een gedragscode bij de aan- en verkoop van landbouwproducten en om meer transparantie bij de winsten die warenhuizen daarop maken.

Met die beloftes neemt het ABS voorlopig vrede. “Voor Makro bleek het juridisch onmogelijk om die prijs voor rundvlees nog recht te zetten aangezien de folders al verspreid waren”, sprak Guy Depraetere na het overleg. “Wij geven Makro voorlopig het voordeel van de twijfel. Maar als ze hun beloften niet waarmaken, staan we er binnenkort toch met onze tractoren”.

Bij de directie van Makro zelf is de opluchting groot. “Al blijven wij recht in onze schoenen staan”, zegt directielid Vincent Nolf in Het Laatste Nieuws. “Wij kunnen deze promotie van rumsteak alleen maar doen omdat één van onze vleesleveranciers ons deze opportuniteit heeft aangeboden. Blijkbaar was er een overaanbod aan rundvlees en kon onze leverancier ons deze prijs aanbieden. Op zulke momenten moeten wij dan aan onze klanten denken hé. Het is onze job om hen de best mogelijk prijs aan te bieden”.

Of Makro zich in deze landbouwgevoelige dagen toch niet beter van deze promotie onthouden had? “Onze folder is al twee weken geleden gedrukt en deze promotie lag zelfs al langer vast. Wij konden niet voorzien dat deze aanbieding net in de heisa rond de melk en andere landbouwgewassen zou vallen”.

Bron: Vilt.be