HomeMachinesInspecterenZomerdam oogst lof voor bijzondere beurs op wielen

Zomerdam oogst lof voor bijzondere beurs op wielen

Enthousiast loopt Lute Aarsse, directeur van Zomerdam, naar een grote oplegger toe. ‘Zomerdam, sealnaad- en productinspectie’ staat er met blokletters op. De laadvloer blijkt omgebouwd tot een beursvloer, met vier tentoongestelde systemen. Daarmee trekt Zomerdam het land door. Aarsse vertelt over het ontstaan van de bijzondere roadshow en het innovatieve karakter van de vier oplossingen. “Het zijn vreemde tijden, maar we hebben het afgelopen jaar zeker niet stilgezeten”, begint Lute Aarsse zijn verhaal. “Sterker nog: we hebben meerdere nieuwe oplossingen waar we heel erg trots op zijn. Zonder te overdrijven geloof ik echt dat ze de potentie hebben om de markt van productinspectie te veranderen, in meerdere opzichten.”

Straks vertelt hij meer over de oplossingen, belooft hij. Maar eerst over de grote uitdaging waar hij mee te maken kreeg. Want hoe breng je als trotse directeur jouw nieuwe innovatieve oplossingen onder de aandacht in een periode zonder beurzen? “Veel fabrikanten organiseren thuisbeurzen en wij speelden in eerste instantie ook met die gedachte. Maar hoe langer ik daarover nadacht, hoe minder het me zinde. Het past gewoon niet bij ons. We willen niet van klanten en potentiële klanten vragen om vanuit alle hoeken van het land naar het Noord-Brabantse Velp te komen. Toen bedacht ik me: waarom zetten we de stand die we op een beursvloer zouden bouwen, niet gewoon op wielen? Zo is het allemaal begonnen.” Dat was uiteindelijk makkelijker gezegd dan gedaan. De zoektocht naar een goed vervoermiddel was een pittige. “Maar uiteindelijk stuitte ik via-via op deze oplegger die we helemaal hebben opgeknapt en ingericht als rijdende beursvloer.”

Zomerdam begon half april met toeren en gaat daar nog tot half mei mee door. “Er is veel belangstelling en de reacties zijn heel erg leuk. Mensen zijn verbaasd over wat we hier hebben staan en we krijgen veel complimenten voor ons originele idee.” Tot het einde van de tour zijn er nog plekken beschikbaar voor bedrijven met interesse. Aanmelden is voor iedereen, wel of geen bestaande klant van Zomerdam, mogelijk via promotour@zomerdam.nl. “We nemen zelf stroom en perslucht mee en hebben dus eigenlijk alleen een parkeerplaats nodig”, verduidelijkt Aarsse. Uiteraard worden tijdens de hele tour alle corona-maatregelen heel scherp nageleefd: er wordt gewerkt met mondkapjes en spatschermen en iedereen houdt ruim voldoende afstand.

Maar wat valt er voor die bedrijven dan te zien? Aarsse legt eerst het overkoepelende thema uit. “Het zijn vier oplossingen die allemaal met inspectie te maken hebben, en dan met name met sealnaadinspectie. Samen bedekken de oplossingen een zeer breed spectrum en kunnen ze de sealnaden van de meest gebruikte verpakkingen in de levensmiddelenindustrie controleren.” Het is een heel belangrijk onderwerp, weet hij. “De gevolgen van een gat in de sealnaad kunnen enorm zijn. Ik ken voorbeelden genoeg waarbij iets uit de verpakking lekte, dat op die manier andere producten in de doos smerig maakte. Supermarkten zijn dan keihard: een recall, soms ook in andere filialen, en dus mogelijk duizenden euro’s aan schade.” Maar dat valt nog in het niet bij de reputatieschade die kan ontstaan wanneer producten door een gat gaan schimmelen. “Daar gaat productinspectie voor ons om: het beschermen van de goede naam van onze klanten.”

Hij wijst één van de vier oplossingen aan, de SealScope. Die is voor lasnaadinspectie bij flowpacks en pouches, zo legt hij uit. “Het is een prachtige oplossing van het bedrijf Engilico die wij nu ook op de markt brengen. De SealScope heeft een unieke benadering. Hij meet de afstand tussen de sealbalken en de trillingen bij het sluiten ervan. Extreem nauwkeurig. Zo worden fouten in het gehele sealproces onmiddellijk ontdekt. Toen ik hem voor het eerst zag, wilde ik niet geloven dat het zo simpel was. Ik dacht dat ik voor de gek werd gehouden. Het systeem is echt briljant.”

Via dezelfde constructie met Engilico presenteert Zomerdam ook de HyperScope. Aarsse is daarover net zo enthousiast. “Die is voor lasnaadinspectie bij dieptrek-verpakkingen en werkt via hyperspectrale cameratechnologie. De HyperScope ziet vreemde materialen of vervuiling rondom de lasnaad met een heel sterk contrast. Daarnaast kan hij door de topfolie van het product heen kijken, of die nu volledig bedrukt is of niet. Heel bijzonder.”

Aarsse loopt door naar het derde systeem. Dat brengt Zomerdam met een ander bedrijf, Vision Partners, op de markt. Het is gemaakt voor lasnaadinspectie bij producten zoals schalen met topfolie en maakt gebruik van warmtebeeldcamera’s. “Kijken naar thermische afwijkingen werkt heel goed. Als de topfolie erg druk is, dan haakt een traditionele beeldcamera af, maar floreert deze oplossing.”

De laatste oplossing is een bijzondere, vergeleken met de andere drie iets meer een oude bekende. Het is de eigen vision-oplossing van Zomerdam, waar het bedrijf de laatste twee jaar veel waardering voor kreeg. “We combineren hierbij bestaande systemen met een pc, een applicatie en één of meerdere slimme, kleine camera’s. Vision wordt daarmee veel toegankelijker. In totaal is het hele systeem namelijk minimaal vier keer voordeliger dan de meeste traditionele oplossingen. Daarnaast vraagt het niet om extra ruimte, want je kunt het integreren met elk bestaand etiketteer- of verpakkingssysteem.”

“Samen is dit echt een heel complete serie”, sluit hij af. “We horen van klanten ook terug dat ze positief verrast zijn door de brede range en door het bijzondere karakter van deze systemen. Ze vinden het fijn dat ze deze oplossingen toch, alsof het op een beurs is, kunnen zien en voelen. Dat is precies waarom we dit doen.”

promotour@zomerdam.nl