Home Dossiers Design Frans wijnhuis laat zich voor nieuw verpakkingsconcept inspireren door O-I

Frans wijnhuis laat zich voor nieuw verpakkingsconcept inspireren door O-I

Wijnhuis Gabriel Meffre wil zijn klanten een nieuwe ervaring bieden door de creatie van de ‘Inspiration' range. Hiervoor ontwikkelden ze samen met glasproducent O-I een volledig nieuw verpakkingsconcept. Het werd een zeer grafische decoratie in reliëf, geïnspireerd op Provençaalse patronen waardoor een ongeëvenaarde fles is gecreëerd met een ultra-chic uiterlijk. Het ontwerp is verkrijgbaar in een serie van zes kleuren die je kan verzamelen. Het concept werd mogelijk gemaakt door het innovatieve O-I Expressions Relief.

Gabriel Meffre ligt in de Rhônevallei en werd opgericht in 1936. Het wijnhuis lanceerde een nieuw assortiment roséwijnen met een innovatief concept. De wijn werd speciaal geproduceerd door zijn oenoloog Véronique Torcolacci, die hiervoor gebruikmaakte van een tailormade blend van de symbolische druivensoorten die op de wijngaard groeien. Voor het ontwerp van de verpakking wilde het wijnhuis outside the box denken door een unieke fles te ontwerpen die het verzamelen van de totale serie stimuleert.

Van meet af aan wilde het wijnhuis zijn waarden vertaald zien in de wijn: kwaliteit, frisheid, elegantie en innovatie in het flesontwerp. Om die reden koos wijnhuis Gabriel Meffre voor O-I Expressions Relief, een personalisatieservice van O-I die het mogelijk maakt om patronen met 3D-effect te printen op glas. De ontwerpers en O-I gebruikten deze service om een iconisch, en tastbaar grafisch motief in reliëf te ontwikkelen.

Het resultaat van de gravure op de fles is met name succesvol door de combinatie van transparantie en kleur. Het geeft de fles een zelfbewust, premium uiterlijk en zijn voelbare effect creëert direct een emotionele binding tussen de klant, het product en de verpakking.

De serie roséwijn met de naam ‘Inspiration' door Gabriel Meffre wordt gebotteld in een glazen fles die in zes verschillende kleuren beschikbaar is, en verpakt in een doos. Dit nodigt uit om de hele serie te verzamelen. De productielijn voor O-I Expressions Relief, in Chazelles-sur-Lyon (in de Loire, Frankrijk), produceert de zes kleuren gelijktijdig en pakt deze willekeurig in. Dus elke doos is uniek, voor een allesomvattend ‘ontdekkingseffect'.

“Dit is precies hetgeen waarnaar we op zoek waren voor onze Rosé Inspiration: elegantie, transparantie en originaliteit. O-I Expressions Relief verleidt ons onmiddellijk met zijn creatieve en premiumeigenschappen, maar ook met zijn gebruiksflexibiliteit”, zegt Valérie Vincent, Marketing & Communications Manager van Maison Gabriel Meffre.

De ‘Inspiration' collectie heeft haar eerste succes reeds behaald door het winnen van de eerste prijs tijdens de Pink Design Awards in Cannes. Ook heeft zij een aantal exportmarkten overtuigd (Nederland en Denemarken) waar de flessen in het voorjaar voor consumenten beschikbaar zullen zijn in de winkels.

www.o-i.com