Tetra Pak maakt verpakkingen en is hierbij actief bezig met duurzaamheid. “We zien het verminderen van voedselverspilling als onze grootste prestatie. Huishoudens worden kleiner en er wordt in Nederland nu 30% van het eten weggegooid. Mensen koken te veel, ook omdat verpakkingen te groot zijn. Daarom moeten we toe naar kleinere verpakkingen”, benadrukt Stefan Fageräng, CEO van Tetra Pak Benelux.
Dit voorbeeld, dat hij schetst in een artikel op de website Duurzaam Bedrijfsleven, illustreert volgens hem meteen dat duurzaam ondernemen ook gaat om betere business. “Als je niet duurzaam onderneemt, heb je helemaal geen business. Kleinere porties leiden tot minder voedselverspilling en vragen ook meer verpakkingen. Dat is goed voor Tetra Pak en de milieu-impact van minder voedselverspilling is veel groter dan die van meer verpakking”, stelt Stefan Fageräng in het artikel.
Tetra Pak zet zich ook in om de milieu-impact van haar verpakkingen terug te dringen. “Onze oprichter Ruben Rausing had een filosofie: ‘Packaging should save more than it costs'. Niet alleen financieel, maar ook voor het milieu. Onze focus is nu om de verpakkingen zelf nog duurzamer te maken. Het doel is om verpakkingen uit 100 procent hernieuwbare grondstoffen te maken in 2020. We zitten nu op 75 procent”, licht Stefan Fageräng toe.
Tetra Pak opereert nu in meer dan 170 landen, heeft bijna 22.000 werknemers en realiseerde in 2011 een omzet van € 10,3 miljard. Vorig jaar produceerde het bedrijf het astronomische aantal van 167 miljard verpakkingen.
Wij van PackOnline.nl hadden enige tijd geleden een video-interview met Stefan Fageräng. Klik hier om dat video-interview te bekijken…
Kijk voor meer informatie op www.tetrapak.nl of klik hier om het volledige artikel te lezen.
Bron: Duurzaam Bedrijfsleven