HomeNieuwsBedrijven en personenVPK Packaging doet er alles aan om te bewijzen dat kartonnen verpakkingen...

VPK Packaging doet er alles aan om te bewijzen dat kartonnen verpakkingen sexy kunnen zijn

De familiale golfkartonproducent VPK Packaging kende in de eerste jaarhelft een forse omzetgroei, maar had af te rekenen met sterk stijgende grondstoffenprijzen. CEO Pierre Macharis is ambitieus en doet er alles aan om te bewijzen dat kartonnen verpakkingen sexy kunnen zijn. “We komen met alle mogelijke industrieën in contact, dus VPK Packaging is er altijd als de kippen bij als nieuwe verpakkingsideeën de kop op steken. Dat alleen al maakt onze business bijzonder boeiend”, vertelt Pierre Macharis in een interview met Trends. “Bovendien draagt VPK duurzaamheid hoog in het vaandel. Om onze verpakkingen te maken, gebruiken we voor 90 procent gerecycleerd papier. Doorgedreven investeringen in bijvoorbeeld energierecuperatie moeten bovendien onze CO2-voetafdruk naar beneden halen.”

vpk-logoVPK heeft een zeer sterke solvabiliteit en liquiditeit. Klaar voor nieuwe overnames?

“We bestuderen alle opportuniteiten. Heel wat van onze concurrenten hebben het moeilijk, omdat ze op het slechte moment grote investeringen gedaan hebben. VPK heeft in Europa een marktaandeel van drie à vier procent, wat heel weinig is. Toch heeft de top drie in onze sector samen slechts 40 procent van de markt in handen. Er is dus zeker nog ruimte voor consolidatie, en daar willen wij in meespelen.”

Volgens de weinige analisten die VPK nog opvolgen, is de beursnotering van het bedrijf niet echt op zijn plaats. Het VPK-aandeel wordt nagenoeg niet verhandeld, en bovendien is slechts elf procent van de aandelen vrij verhandelbaar.

“Is een vertrek van de beurs aan de orde, vragen jullie – en de analisten – zich wellicht af. Vandaag is alles mogelijk, maar het is niet wenselijk. Een beursnotering biedt voordelen. De mogelijkheid om relatief snel een obligatie uit te geven bijvoorbeeld, wat erg in de mode is. En de marktkapitalisatie van VPK bedraagt toch nog altijd 250 miljoen euro. Dat is niet mis. Maar een probleem is inderdaad het dagelijks verhandelde volume van de aandelen. Daardoor hebben institutionele beleggers minder interesse in ons bedrijf. Dat betreur ik. Bovendien kost het VPK-aandeel ongeveer 29 euro, wat evenveel is als in 1999, toen we naar de beurs trokken. Dat is niet goed.”

Waar wil u staan met VPK over pakweg tien jaar?

“Als de markt het toestaat, wil ik jaarlijks tien tot vijftien procent groeien. De markt in West-Europa is verzadigd, maar in Centraal- en Oost-Europa heb je honderd miljoen consumenten die hunkeren naar het westerse model. De markt van de zogenaamde fast moving consumer goods groeit daar elk jaar met zeven procent.”

Volgens het jaarverslag wil VPK zich richten op kansen in de BRIC-landen.

“Op het moment dat het jongste jaarverslag werd geschreven, waren Brazilië, Rusland, India en China inderdaad onze wens. Maar de economie is sterk veranderd intussen. Ik ben alweer positiever over de toekomst van Europa. BRIC is nice to have, maar niet essentieel. Het is bovendien de vraag of VPK voldoende mensen en middelen heeft om op twee fronten te werken. In Europa willen we sowieso groeien, en meedoen aan het consolidatieverhaal, dus mogen we niet te veel van onze middelen in een exotisch verhaal stoppen.”

VPK transformeert van familiale kmo naar multinational. Gaat dat gepaard met groeipijnen?

“De 35 à 40 miljoen euro die we elk jaar in VPK investeren, wordt verdeeld volgens de mogelijkheden die de markt biedt. Frankrijk bijvoorbeeld is groter geworden dan België in de groep, dus is het normaal dat we in Frankrijk heel wat investeren. Maar ik steek niet weg dat de politieke impasse in België een zekere rol kan spelen in ons investeringsbeleid. Maar we laten België niet vallen, voor alle duidelijkheid.”

Kijk voor meer informatie op www.vpkgroup.com.

Bron: Trends