Pepsico, Unilever, Nestlé, Mondelez, Mars en Coca-Cola slaan de handen ineen om zich hard te maken voor een etiketteringssysteem dat portiegrootte en kleurcodering integreert. Het systeem zal naar verwachting veel weg hebben van het in het Verenigd Koninkrijk en Ierland gebruikte stoplichtsysteem, zo staat te lezen in een artikel op de website van VMT.
De foodmultinationals vinden volgens het artikel de huidige, nationale etiketteringssystemen verwarrend voor consumenten en streven daarom naar een begrijpelijk en consistent etiketteringssysteem dat voldoet aan de Europese etiketteringswetgeving.
Kleurcodes zijn voor iedere Europese consument makkelijk te begrijpen en de fabrikanten hoeven zo niet in iedere lidstaat hun verpakkingen aan te passen. Zo’n etiketteringssysteem op basis van kleurcodering moedigt het aanbieden van kleinere porties aan, vinden de foodmultinationals.
De Consumentenbond en de andere Europese consumentenorganisaties zijn positief over deze stap, maar niet over de manier waarop fabrikanten de kleuren definiëren.
Kijk voor meer informatie op www.europa.eu.