HomeDossiersDesignVleeswebwinkel LeJean kiest voor verpakkingsconcept van Bunzl

Vleeswebwinkel LeJean kiest voor verpakkingsconcept van Bunzl

Iedere kijker van Amerikaanse series heeft wel eens de zin “I'll send him some steaks” voorbij horen komen. Het laten bezorgen van vlees is in de Verenigde Staten al lang gemeengoed. Maar ook in Nederland levert de zoekopdracht ‘online vlees' steeds meer hits op. Online vlees is ‘hot'. Of rond de vier graden, als het aan vleeswebwinkel LeJean ligt.

“Bij een exclusief, mooi stuk vlees hoort een verpakking die het product tot zijn recht laat komen en die onze duurzaamheidsfilosofie respecteert”, aldus Alex de Zwart, E-commerce manager bij LeJean. Hij heeft veel verpakkingsoplossingen de revue laten passeren. Maar er was voor LeJean maar één verpakkingsoplossing die echt aansloot op de filosofie en de uitstraling die het bedrijf voor ogen had, namelijk de CellPackThermo (CPT).

Nieuwe speler

Nieuwkomer LeJean is een partij die op geheel eigen wijze inspeelt op de online vers-trend. De online slager is een kleine drie maanden in de lucht en heeft in deze korte tijd al aardig wat bestellingen uitgeleverd. Het volume is niet vergelijkbaar met dat van een online supermarkt, om maar een voorbeeld te noemen, maar LeJean heeft hierin een bewuste keuze gemaakt. Deze webwinkel zet in eerste instantie in op constante, hoge kwaliteit, en rekent erop dat de kwantiteit in een later stadium wel volgt.

Het hele bedrijf is volledig afgestemd op de filosofie dat kwantiteit voortvloeit uit kwaliteit. Zo zal de webwinkelaar geen plofkip vinden in het assortiment van LeJean, maar wel een eerlijke eendenborstfilet, driesterrenkip of een struisvogelhaas. En kan de hobby- of chefkok met enkele kliks een mooi stuk Nieuw-Zeelands lam of hert laten bezorgen of een mals stuk graangevoerd rund uit Australië. Van alle dieren die LeJean aanbiedt, is de herkomst bekend. Sterker nog, vaak zijn de dieren zelf bekend bij de inkopers, want die vliegen onder het motto ‘we visit and select' geregeld naar de andere kant van de wereld om persoonlijk de partijen van de beste kwaliteit uit te zoeken. En die kwaliteit is niet het enige USP van LeJean. De webwinkel vindt het ook heel belangrijk dat het vlees zo natuurlijk en duurzaam mogelijk door de hele keten heengaat, en op elk gewenst moment geportioneerd en verwerkt kan worden. Waar andere webshops al hun producten invriezen en dan pas online aanbieden, zal de consument bij LeJean vooral vers vlees vinden.

Met deze filosofie bedient LeJean op dit moment nog een niche-markt. Behalve professionele koks blijken vooral foodies geïnteresseerd in het aanbod van LeJean. En dat zijn doorgaans (milieu)kritische consumenten die niet onbemiddeld zijn en gerust iets meer betalen voor een goed stuk vlees. Die de hogere prijs zelfs graag betalen omdat ze weten dat het vlees van een dier komt dat een goed en gezond leven heeft gehad.

CellPackThermo

LeJean kwam met de innovatieve oplossing in aanraking via verpakkingenleverancier Bunzl. De CPT is een koelverpakking die, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een EPS-oplossing, volledig recyclebaar is en die voor 100 procent gemaakt is van papiervezels. Ze bestaat uit een doos met een isolatiepack, waar de versproducten in neergelegd worden.

De producten worden vervolgens afgedekt met een of meerdere gelpacks die op de juiste temperatuur gekoeld zijn, waarna de isolatiepack dichtgevouwen wordt en de doos wordt geseald. Aangezien de isolatiepack strak om het product heen zit, is er geen sprake van loze ruimte, die, zoals bij veel andere verpakkingsoplossingen, nodeloos gekoeld wordt. De CPT onderscheidt zich bovendien nog door een koeltijd waar andere oplossingen doorgaans niet aan kunnen tippen.

Behalve door haar uitstekende technische en duurzaamheidsspecificaties maakte de CPT ook indruk op de Zwart door de mogelijkheden om de verpakking het verhaal van LeJean te laten vertellen. Enerzijds doordat alle onderdelen naar wens te bedrukken zijn, anderzijds, belangrijker nog, omdat de verpakking uit zichzelf al op de consument overkomt als een high-end product. Bij een bestelling van hoogwaardig vlees hoort een verpakking die het exclusiviteitsniveau van het product en de expertise van de verkoper recht doet, vindt LeJean.

Verpakkingsmarketing

‘Storytelling' is haast een nieuwe religie, in vele opzichten. In de marketingliteratuur en –praktijk is het concept alomtegenwoordig en vele marketeers zeggen zich eraan te committeren. Maar slechts weinig bedrijven belijden het voor de volle honderd procent. Voor LeJean is ‘het verhaal' echter cruciaal. En dat verhaal trekt LeJean door tot in de keuken van de klant. Het begint bij de veehouder, die zich pas na een strenge procedure leverancier van LeJean mag noemen en die frequent persoonlijk contact heeft met zijn Nederlandse afnemer. Ook de slacht in het thuisland wordt gemonitord, evenals het daaropvolgende verstransport naar Nederland.

Als het product na de slacht bij LeJean aankomt, maakt de webwinkel alles klaar voor de levering aan de klant. Die klant heeft het verhaal achter zijn vleesbestelling al via de webshop kunnen bekijken, en krijgt zijn product 's avonds geleverd, zodat hij geen vrij hoeft te nemen om het product van de bezorger aan te nemen of het pakket bij zijn buurman hoeft op te halen. De klant die het pakket overhandigd krijgt, wordt vervolgens ook door de CellPackThermo-verpakking weer meegenomen in het verhaal van het bedrijf achter zijn exclusieve aankoop. Niet alleen door de bedrukking, het ‘keurmerk LeJean' is op elk onderdeel van de verpakking aanwezig, maar ook door de merkbaar hoge kwaliteit van de verpakking zelf.

Dankzij de herbruikbare gelpacks in de recycleerbare isolatiezak wordt het product in topconditie afgeleverd, klaar voor gebruik. De isolatieverpakking is schoon en geurloos, ze kan zelfs kleine hoeveelheden vocht opnemen zonder dat ze scheurt, en zowel de isolatiezak als de doos kunnen met het oud papier mee of kunnen zo de barbecue op. “Hier is wat mij betreft echt sprake van verpakkingsmarketing”, vindt De Zwart. “We kunnen ons verhaal van eerlijkheid en ambacht in elke schakel van de keten bewijzen. Dankzij de kwaliteit en de uitstraling van onze milieuvriendelijke CellPackThermo-isolatieverpakking brengen we ons verhaal ook letterlijk op de keukentafel van onze klanten.”

Kijk voor meer informatie op www.bunzl.nl.