De vis wordt bij de groothandel steeds vaker in kleinere verpakkingen verpakt. Consumenten eten vaker thuis in plaats van in het restaurant. De vis moet dan wel snel en eenvoudig klaar te maken zijn, reden waarom ook steeds meer filets in plaats van de hele vis verkocht wordt.
Erald de Groot van Egro Worldwide: “We doen steeds meer in stuks-verpakkingen. We verwerken, roken, bereiden en verpakken de vis dan hier in het bedrijf. De kleinverpakkingen gaan daarna naar de retail, groothandel, horeca en cateringbedrijven. Die hebben er dan weinig werk meer mee.”
Ook Niels Koman van Visgroothandel ziet steeds meer vraag naar portieverpakkingen. Koman levert vis en visproducten met name aan de horeca, catering en instellingen. “Er is nog steeds een deel van de klanten dat ‘vuile' vis bestelt om deze zelf te verwerken. Maar dat wordt wel steeds minder. De vraag naar kleine porties per verpakking stijgt nog steeds.”
Bron: Vismagazine/FoodHolland
Foto: Levensmiddelenkrant