HomeDossiersDesignVerpakkingsdrukkerijen zijn positief over hun prestaties

Verpakkingsdrukkerijen zijn positief over hun prestaties

drukkerij-stock

Eén zwaluw maakt geen zomer. Toch is de omzetgroei van 1,3% van drukkerijen in 2016 tot nu toe opmerkelijk. Dit schrijft ABN AMRO in de ‘Branche update Drukkerijen'. In het tweede kwartaal groeide zelfs voor het eerst sinds eind 2007 de binnenlandse omzet weer. De totale productie zal dit jaar toenemen. Dat komt mede door de Nederlandse concurrentiepositie. ABN AMRO verwacht dan ook een groei in export van drukwerk van 5% over 2016. De verpakkingsdrukkerijen doen het volgens ABN AMRO relatief goed. De opkomst van papieren verpakkingen in de winkels en de groei van e-commerce dragen hier aan bij. Verpakkingsdrukkerijen zijn positief over hun prestaties. Ook is groei mogelijk in afzetmarkten als China, India en Brazilië.

abn-logo-2015 ABN AMRO benoemt enkele kansrijke groeimarkten, waaronder de zeer efficiënt opererende ‘internetdrukkerijen'. Aan de andere kant hebben traditionele, verouderde drukkerijen het zwaar. Naar verwachting neemt de werkgelegenheid door prijsdruk en verdere automatisering verder af en moeten traditionele drukkerijen fuseren om een vuist te maken. De digitalisering van de samenleving heeft namelijk bijna nergens zo hard toegeslagen als in de grafische sector. Sinds het uitbreken van de crisis verdwenen 860 drukkerijen, verdampte 37% aan omzet en verdwenen tienduizend banen in de branche.

Toch ziet ABN AMRO ook positieve signalen uit de sector. Zo is het ondernemersvertrouwen is al vier kwartalen op rij positief, en er is ook sprake van een dalende trend in het aantal faillissementen. Een ander positief signaal is de toename in de export van drukwerk. Volgens het CBS steeg deze in de eerste zeven maanden van 2016 met 7,9%, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Klik hier om het hele rapport van ABN AMRO te lezen…

Kijk voor meer informatie op www.abnamro.nl.