Fost Plus stimuleert haar leden om door goede ontwerpen de milieubelasting van verpakkingen te verminderen. Verpakkingsontwerpers dienen tijdens het ontwerpen niet alleen rekening te houden met de bekende functies als gebruik en bescherming, maar ook met de impact op het milieu gedurende de hele levenscyclus, aldus een woordvoerder van de Belgische milieuorganisatie. ‘Een beter design kan de milieudruk verlagen'.
Voorbeelden van bedrijven die werken aan milieuvriendelijke verpakkingen zijn Unilever met het merk Rexona en Soudal met geoptimaliseerde schuimverpakkingen. Door het nieuwe upside-down deo roll-on-ontwerp van de Rexona-deodorant kan de deodorantverpakking helemaal leeg worden gemaakt, waardoor minder product verloren gaat. Daarnaast is voor de nieuwe deo-verpakking zo`n 14% minder kunststof nodig; de vorm is eenvoudiger en de wanden zijn minder dik. Ook wordt de verpakking 18% sneller geproduceerd en die tijdwinst spaart energie, zo meldt Henk Kielman – technical manager bij Unilever.
Soudal, fabrikant van lijmen en siliconen, heeft een nieuw design voor de spuitslang van het PU-schuimen ontwikkeld. Dankzij de nieuwe adapter zet het schuim tot wel 40% minder uit, waardoor gebruikers aanzienlijk minder schuim verspillen. In combinatie met een nieuwe geconcentreerde PU-formule levert een verpakking van 650 ml dezelfde opbrengst als een `oude` verpakking van 1.000 ml.
Bron: MD Weekly (gebaseerd op: Verpakkingsmanagement)