“Er moet een einde komen aan de verpakkingsbelasting”, zo meldde VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes de vele honderden aanwezigen bij de presentatie van het CBL-jaarverslag op donderdag 10 juni in het Kurhaus te Scheveningen. Volgens Wientjes levert de belasting niets op en zijn de administratieve lasten dramatisch hoog. Wientjes sprak in aansluiting op de rede van de nieuwe voorzitter van het CBL, Dick Boer (in het dagelijks leven topman van Albert Heijn).
Dick Boer benadrukte het belang van samenwerken in de voortbrengingsketen om duurzame en betaalbare ontwikkelingen mogelijk te blijven maken. Last but not least werden de EFMI/CBL-Consumententrends gepresenteerd. Verpakkingsontwikkelingen spelen daarin op verschillende plaatsen een belangrijke rol. Zo kiest de consument steeds meer voor private labels (winkelmerken). Tevens stoort hij/zij zich aan de plastic tassen in de winkel. Tenslotte is het verpakken essentieel voor het succesvol kunnen blijven voeren van het concept van zelfbediening en de bijbehorende logistiek. Zeker op het gebied van derving (voedselbederf) en gepercipieerde kwaliteit (ecologisch, lang houdbaar, vers…) is goed verpakken van levensbelang voor de Nederlandse levensmiddelenhandel zoals verenigd in het CBL.
Klik hier voor het CBL-jaarverslag.
Bron: NVC