Volgens Test-Aankoop spelen bedrijven in op de goedgelovigheid van de consumenten. De boodschappen op de verpakkingen zouden niet altijd overeenkomen met de verplichte ingrediëntenlijst. Zo zouden de herkomst van het product, de verpakking en de benamingen of de samenstelling van het product vaak misleidend zijn.
Verdoezelen
Volgens Test-Aankoop is er op zich niets mis mee om een voordeel van een product te beklemtonen. “Zolang het maar geen trucje is om andere, minder fraaie kenmerken te verdoezelen of om verwarring te zaaien in het hoofd van de consument”, klinkt het.
Aroma's
Uit de steekproef blijkt dat aroma's vaak gebruikt worden ter vervanging van natuurlijke ingrediënten. “Een product zoals soep, dat zich trots profileert met ‘op basis van 100 procent natuurlijke ingrediënten', bevat nochtans natuurlijke aroma's”, aldus de consumentenorganisatie. Ook de geringe verhouding natuurlijke ingrediënten tegenover de aroma's wordt door Test-Aankoop op de korrel genomen.
Ambachtelijk
Een gelijkaardige kritiek geldt voor de herkomst van streekproducten. Een treffend voorbeeld is een zakje chorizo in de kleuren van de Spaanse vlag en versierd met de afbeelding van een toreador maar die in Frankrijk werd gefabriceerd. Uit de steekproef blijkt nog dat veel van de producten die zich als ambachtelijk profileren afkomstig zijn van een industriële productie en verschillende additieven bevatten.
Test-Aankoop zal klacht neerleggen bij de algemene directie controle en bemiddeling van de Federale Overheidsdienst Economie en stuurt een kopie van deze klachten naar de minister van Consumentenbescherming Paul Magnette.
Bron: De Morgen