Het is geen nieuw gegeven dat verpakkingen het koopgedrag van consumenten beïnvloeden. Verpakkingen zijn sterk van invloed op de aantrekkingskracht van producten en/of merken. Designelementen, zoals vorm en kleur, zorgen ervoor dat producten opvallen in het schap en scheppen bovendien verwachtingen bij de consument. Een goede verpakking verstaat de kunst van het verleiden.
Uit onderzoek blijkt dan ook dat consumenten wijn steeds vaker kiezen op basis van de verpakking. Niet vreemd: waar wijnkenners haarfijn een goede fles wijn uit het schap kunnen ‘filteren’ is het voor de ‘gewone’ wijnliefhebber nog een aardige klus. Want, wat is nou eigenlijk een goede wijn? Jaartal, druivensoort, herkomst… Wijnliefhebbers herkennen een goede wijn vaak niet direct aan zijn etiket. In veel gevallen is het de verpakking die consumenten verleidt.
De eisen aan wijnverpakkingen worden steeds hoger. Met alleen een mooie wijn ben je er nog niet. De verpakking moet er bijzonder uitzien: de wijnfles als eyecatcher op tafel. Je kunt natuurlijk kiezen voor een opvallend etiket. Zo bestaan er etiketten die van kleur veranderen. Etiketten worden steeds vaker ingezet, als middel voor interactie met de consument. Je kunt ook kiezen voor een afwijkende vorm. Zo bracht wijnmaker Truett-Hurst uit Californië zijn wijnen op de markt in een vierkante fles.
Er komen ook steeds meer alternatieven op de markt voor de glazen wijnverpakking. De kartonnen wijnverpakking is aan een opmars bezig, als de moderne en trendy opvolger van het pak ‘Liebfraumilch’. Karton biedt veel meer mogelijkheden dan glas, op drukwerk en afwijkende vormen. Nog een stap verder is de wijnzak (pouch), doorgaans voorzien van een handig tapkraantje.
Kijk voor meer informatie op www.paardekooper.nl.