HomeNieuwsVerpakking maakt chocolademerk TCHO tot succes

Verpakking maakt chocolademerk TCHO tot succes

tcho-1

Het design heeft het nieuwe chocolademerk TCHO tot een succes gemaakt. TCHO is een idee van Timothy Childs, oud NASA-wetenschapper, en Louis Rosetto, oprichter van Wired. Zij betrokken ontwerper Susanna Dulkinys van designbureau Edenspiekermann direct bij de ontwikkeling van het product. Dat heeft er toe geleid dat het chocolademerk internationaal waardering krijgt met vele nominaties en prijzen.

Volgens Dulkinys gaf de keuze van Childs en Rosetto om het design al vroeg bij de ontwikkeling te betrekken onbeperkte mogelijkheden in die ontwikkeling. Er was immers nog geen product klaar, waardoor het mogelijk werd om het formaat, de vorm, de dikte en de opdruk van de chocoladerepen in samenhang te ontwikkelen met de wikkels en de omdozen. Bij een product dat al bestaat, is dit veel moeilijker.

Childs kwam daarbij op het idee smaken te baseren op de oorsprong van de cacaoboon. Er werd een flavour wheel ontwikkeld met de smaken fruity, earthy, nutty, floral, citrus en chocolatey. Daarmee onderscheidt het nieuwe merk zich ten opzichte van andere merken. Voor de verpakking werd naar de Azteken gekeken, die chocolade als geld gebruikten. De verpakkingen lijken dan ook op briefgeld en hebben aardse kleuren.

tcho-2
Susanna Dulkinys van designbureau Edenspiekermann

Bron: Marketing Tribune/MD Weekly