Verf.nl en Bunzl Retail & Industry optimaliseren klantwaardering

In 2006 was verf.nl, voorheen Budgetverf, het eerste bedrijf dat verf online via een webshop is gaan verkopen. In een zolderkamerachtige setting werd verf, simpelweg via dozen van de lokale supermarkt, verkocht aan particulieren en bedrijven. Fabian Kerssens, eigenaar en oprichter, vertelt: “Als pionier op het gebied van online verkoop van professionele verf werd Budgetverf goed opgepakt door de markt, gevolgd door een jaarlijkse omzetverdubbeling. Door de jaren heen is de professionalisering ingezet op alle vlakken. Zo zijn er nieuwe samenwerkingen aangegaan met verfproducenten, is een tweede locatie geopend in Alkmaar waar alle e-fulfilment plaatsvindt en zijn er ontwikkelingen doorgevoerd op verpakkingsgebied.”

Dit laatste is gedaan in samenwerking met Bunzl Retail & Industry, partner sinds 2017. Rogier Goed, Managing Partner bij verf.nl: “Het versturen van een blik of emmer verf lijkt makkelijk, maar blijkt in de praktijk zeer uitdagend. Deze producten lekken namelijk erg snel bij een stootje. Een lekkende bestelling legt het sorteerproces van verf.nl, vervoerder PostNL en andere webwinkels volledig stil. Daarnaast is een doos die tijdens transport beschadigd raakt en met een plas verf daarin aankomt bij de klant funest voor de klantwaardering. Naast de productkwaliteit hechten we namelijk ook veel waarde aan de manier waarop onze klant zijn product ontvangt. Vandaar dat in 2017 de samenwerking is gezocht met Bunzl Retail & Industry voor de ontwikkeling van een slim, snel en zeer robuust verpakkingssysteem. Sinds mei 2018 zijn we gestart met deze nieuwe verpakkingen, met als resultaat dat minder dan 0,5% van onze producten beschadigen tijdens het bezorgproces. Dit heeft een onmiskenbare rol gespeeld in onze verhoogde klantwaardering van een 9,6 op 10. Daarmee zijn we momenteel de nummer 1 in de markt.”

Youri Rox, Accountmanager bij Bunzl, vertelt: “Verf verzenden is complex. Dit komt door het gewicht en de afmetingen van de emmers en blikken, maar ook door de verschillende bijproducten die er vaak bij besteld worden. Wij hebben voor deze uitdaging in een vroeg stadium verschillende partners benaderd om verschillende alternatieven te vergelijken en de beste oplossing te bieden. Door ons netwerk en korte lijnen kunnen we snel schakelen met verschillende experts uit de verpakkingswereld en konden we deze maatwerkverpakkingen realiseren. We hebben niet alleen gekeken naar naadloos passende verpakkingen voor de producten, maar ook het gehele logistieke proces in ogenschouw genomen. De afmetingen zijn namelijk ook afgestemd op de meest ideale en veiligste afmetingen voor de transporteur tijdens verwerking en transport, inclusief het gemak waarmee de klant de bestelling in ontvangst neemt.”

Rogier Goed: “Ik ben op uitnodiging van Bunzl meegegaan naar het testcentrum. Het is prettig dat ik via Bunzl mijn probleemstelling direct kan bespreken met de betreffende specialist. We hebben valtesten gedaan en verschillende tapes getest. Het verpakkingspakket is opgezet als een zogenaamd ‘Lego-systeem’, wat ervoor zorgt dat de transporteur met zo min mogelijk loze lucht kan transporteren.” Youri Rox vervolgt: “We zijn nu samen met verf.nl de mogelijkheden aan het bekijken om met een nieuw verpakkingssysteem het kartonpercentage te verlagen. Hierbij kijken we tevens hoe we het aantal handelingen in het inpakproces kunnen verminderen.”

“Onze nieuwe domeinnaam verf.nl sluit beter aan bij onze identiteit en kwaliteit. Op het gebied van verpakkingen en logistieke processen zullen wij onszelf samen met Bunzl de komende jaren blijven ontwikkelen. Naast de rol van leverancier is Bunzl een sparring partner die meedenkt hoe we onze kosten per order kunnen verlagen en de klantwaardering kunnen verhogen”, besluit Rogier Goed.

www.bunzl.nl

DELEN