Home Machines Aandrijven en besturen VARAN Splitter Module VSV 046 bij SigmaControl

VARAN Splitter Module VSV 046 bij SigmaControl

sigmacontrol-varan

Ster-, lijn- of boom topologie. Het maakt niet uit. Met de real-time VARAN bus worden modulaire machinestructuren eenvoudig realiteit. Als VARAN verdeelstation, worden splitter modules gebruikt. Deze modules routeren de inkomende data pakketjes door naar alle uitgaande poorten.

sigmacontrol-logoDe nieuwe splittermodule VSV 046 maakt de opbouw van ster- en boomtopologieën mogelijk en tegelijkertijd neemt het de stroom output van de gekoppelde bus cliënts over. De module heeft één VARAN-In en 5 VARAN-Out poorten. Naast het bussignaal kan een 24V spanning worden meegegeven. Op deze wijze kunnen enkel met het gebruik van een hybride kabel de perifere apparaten worden aangesloten. Het voltage bij de individuele Out poorten kunnen waar nodig worden aan- en uitgezet. Naar keuze kan een aangewezen VARAN Out poort als IP interface op VSV 046 worden gebruikt. Hierdoor is verbinding mogelijk met service apparaten en is eenvoudige integratie in een bedrijfsnetwerk te realiseren.

De VARAN bus is gebaseerd op standaard Ethernet. Het protocol wordt volledig uitgevoerd in de hardware op FPGA niveau, waardoor de CPU ontlast wordt. Het VARAN netwerk organiseert zichzelf in de bootfase.

De volledige bus kan als groot geheugen worden gezien. De adressen van de individuele busdeelnemers worden automatisch toegewezen. Aan iedere client wordt een lineaire adresruimte van 65.536 bytes toegekend tijdens de opstartfase. Per netwerk segment, kunnen tot 65.280 bus clients op deze manier worden beheerd.

VARAN gebruikt korte gegevenspakketjes met een maximum data grootte van 128 bytes en kan zo berichten in dezelfde buscyclus herhalen wanneer een error zich voordoet. De unieke VARAN eigenschap van asynchroon directe toegang tot een bus client wordt mogelijk gemaakt door gebruik van kleine VARAN data frames. De VARAN bus werkt in hard real-time met een cyclustijd van minder dan 100 µs en een jitter van minder dan 100 ns.

VARAN biedt ook de mogelijkheid om Safety relevante gegevens over te brengen. Voor gegevensuitwisseling tussen Safety componenten wordt het “black-channel” principe gebruikt, waarbij de bus geen Safety relevante rol inneemt, maar uitsluitend dient als data uitvoerend medium.

VARAN bus is ‘open source' en fabrikant onafhankelijk. De rechten van de op Ethernet gebaseerde bustechnologie in real time zijn in het beheer van een onafhankelijke vereniging, de VARAN-bus-Nutzer Organisation (VNO).

Kijk voor meer informatie op www.sigmacontrol.eu.