HomeNieuwsBedrijven en personen"Van der Windt neemt voortouw in maatschappelijk verantwoord ondernemen"

“Van der Windt neemt voortouw in maatschappelijk verantwoord ondernemen”

windt-logo-nieuwVan der Windt is een groothandel in verpakkingsmaterialen, een grote speler in de Nederlandse markt. Ruurd Ouwehand, managing director operations bij Van der Windt, vindt het niet meer dan normaal om binnen de scope van zijn bedrijf eigen verantwoordelijkheid te nemen voor mens en milieu. “De omvang van de organisatie heeft mede bijgedragen aan ons verantwoordelijkheidsgevoel. Dat wij het voortouw nemen in onze sector, is niet meer dan logisch.”

Van der Windt loopt voorop in biobased verpakkingen. Dit zijn verpakkingen die uit hernieuwbare grondstoffen zijn gemaakt en vaak ook composteerbaar zijn. Op dit moment zijn bio-plastics nog een niche markt (1% van de totale marktvraag). “Maar dat gaat veranderen,” voorspelt Ruurd. “Het zal niet lang meer duren of grote supermarktketens zoals Albert Heijn zullen overgaan op duurzaam verpakkingsmateriaal. Een biologische komkommer wil je nu eenmaal graag in een duurzaam jasje steken. En dat is mooi,” lacht Ruurd, “want tegen de tijd dat de vraag toeneemt, zijn wij er klaar voor!”

Verpakkingen hebben soms een negatief imago. Toch kunnen verpakkingen bijdragen aan een lagere belasting van het milieu: zo kunnen kunststof folies de houdbaarheid van producten verlengen, waardoor er minder voedsel wordt weggegooid. Ook biedt Van der Windt klanten materiaalbesparende alternatieven of meermalige verpakkingen aan en levert zo een bijdrage aan het verantwoord omgaan met grondstoffen.

Ruurd beschrijft ook de lastige kant van MVO. In zijn omgeving wordt duurzaamheid nog regelmatig als duur bestempeld. Dat het creëren van omzet en het nemen van verantwoordelijkheid hand in hand kunnen gaan, is nog niet voor iedereen gesneden koek. Reden genoeg voor Van der Windt om partner te worden van MVO Nederland en gelijkgestemden te vinden die willen sparren over MVO. “Ik ga er vanuit dat het wiel vaak genoeg is uitgevonden. Het is nu een kwestie van ervaringen met elkaar delen.”

Het partnernetwerk van MVO Nederland breidt zich in rap tempo uit. “Dit is belangrijk, want iedere partner is uniek en voegt op zijn beurt waarde toe aan het netwerk van enthousiaste ondernemers,” zegt Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland. “De omvang en de kwaliteit van het netwerk zegt veel over het toenemende belang dat bedrijven in MVO zien. We verwelkomen Van der Windt Verpakking dan ook graag als 1700ste partner met een mooi boeketje bloemen van de Boeketterie die, hoe kan het ook anders, ook partner is van MVO Nederland.”

Kijk voor meer informatie op www.vanderwindt.com.

Bron: MVO Nederland