HomeNieuwsBeurzen en evenementenVakbezoekers vinden op interpack 2026 wat ze nodig hebben

Vakbezoekers vinden op interpack 2026 wat ze nodig hebben

Kunstmatige intelligentie, innovatieve materialen, nieuwe functionaliteiten en competenties voor de toekomstgerichte – de grote transformatiethema’s van de branche wachten niet. Op interpack 2026, die in mei 2026 plaatsvindt, vinden de vakbezoekers de impulsen en contacten die ze nodig hebben. Marktleiders uit alle schakels van de waardeketen bereiden zich al voor. Ook de ticketshop is vanaf nu geopend.

De voorpret groeit: interpack bevindt zich op de volgende etappe richting de editie van 2026, die van 7 tot en met 13 mei plaatsvindt. Rond de 2.800 exposanten uit de hele wereld bereiden zich erop voor in Düsseldorf hun nieuwste ontwikkelingen te presenteren – en zo richting te geven aan de toekomst van een wereldwijd verbonden industrie.

“interpack 2026 is belangrijker dan ooit,” zegt interpack-directeur Thomas Dohse. “Tegen de achtergrond van een diepgaande transformatie in veel sectoren, staan talrijke thema’s op de agenda – van AI en automatisering, nieuwe regelgeving en de behoefte aan future skills tot innovatieve materialen. Dit is het moment om samen de handen uit de mouwen te steken.”

Een blik op het grotere geheel laat zien dat de randvoorwaarden voor de branche complex zijn. Met een groeiende wereldbevolking, toenemende verstedelijking, stijgende inkomens en veranderend consumptiegedrag is de processing- en verpakkingsindustrie nu en in de toekomst meer dan ooit nodig. Tegelijkertijd staan bedrijven voor grote uitdagingen: grondstoffen zijn schaars en duur, regelgeving wordt complexer, de daaruit voortvloeiende administratieve rompslomp is enorm, toeleveringsketens zijn onzeker, er is een tekort aan vakmensen en het innovatietempo ligt hoog. En daar bovenop komen nog de geopolitieke risico’s. “

Juist in deze dynamische marktsituatie is een wereldwijd top­evenement zoals interpack een essentiële impulsgever en daarmee van groot belang,” zegt Richard Clemens, directeur van de vakvereniging voor voedingsmiddelen- en verpakkingsmachines binnen de VDMA. “Hier worden oplossingen gepresenteerd die langs de hele waardeketen bijdragen aan het besparen van resources, het efficiënter maken van processen en het duurzaam veiligstellen van de concurrentiekracht. Bedrijven die de verandering actief willen vormgeven, hebben niet alleen innovatieve technologieën nodig, maar ook een doordachte strategische koers – want alleen zo kunnen de ecologische en economische uitdagingen met succes worden overwonnen.”

De vooruitzichten zijn positief, waaronder in de kernmarkten voeding en farmacie. De afzet van verpakte levensmiddelen bedroeg in 2024 wereldwijd 872 miljoen ton en zal tot 2029 met 11,1 procent stijgen tot 968 miljoen ton. Ook de farmaceutische markt vertoont groeit: van een productiewaarde van 1,9 biljoen euro in 2024 wordt tegen 2029 een toename van 24 procent verwacht.

De exposanten van interpack 2026 weten welke mogelijkheden zich door persoonlijke ontmoetingen voor hun business aandienen. Onder de circa 2.800 bedrijven uit meer dan 60 landen bevinden zich veel marktleiders die zich met zich met indrukwekkende stands presenteren. Voor de zoetwaren- en bakkerijsector zijn bijvoorbeeld Aasted, Sollich, Theegarten-Pactec en SACMI Packaging & Chocolate aanwezig. Dit segment is in de hallen 1, 3 en 4 te vinden.

Ook de farmaceutische en cosmetische industrie vindt op interpack belangrijke partners: in de hallen 15 tot en met 17 presenteren onder meer IMA Industria Macchine, de Marchesini Group en OPTIMA hun portfolio’s.

In het omvangrijke tentoonstellingssegment voor levensmiddelen, dranken, consumptie- en industriële goederen, verspreid over maar liefst zes hallen (11–14 en 5–6), zetten bedrijven als COESIA Group, Duravant, Gerhard Schubert, Ishida, KHS, Krones, MULTIVAC, Syntegon Technology en ULMA Packaging nieuwe maatstaven op het gebied van automatisering, efficiëntie en duurzaamheid.

De hallen 7, 7a, 8a, 9 en 10 van interpack spelen een centrale rol binnen de branche. Hier presenteren zich ongeveer 1.000 exposanten met materialen en eindproducten voor verpakkingen. Dit brede aanbod aan verpakkingsmiddelen, -materialen en -hulpmiddelen vormt als segment op zichzelf wereldwijd de belangrijkste verpakkingsmiddelbeurs. Hier zijn bedrijven als BERICAP, Jokey, Metsä, Sappi Europe en SCHÜTZ te vinden.

De etiketteer- en markeringstechnologie in hallen 8a en 8b wordt door onder andere Bluhm Systeme, Domino Printing Sciences en Totani vertegenwoordigd.

De exposanten- en productdatabase van interpack is vanaf nu beschikbaar. Bezoekers kunnen daar al in de aanloop naar de beurs informatie over bedrijven, producten en innovaties vinden en hun beursbezoek gericht plannen. Momenteel zijn alle individuele exposanten opgenomen; de database wordt geleidelijk met co-exposanten aangevuld.

Sinds 1 oktober is ook de ticketshop geopend. Op de website vinden geïnteresseerden uitgebreide informatie over beursvoorbereiding, reis en verblijf. Nieuw is een hotelservice die het aanbod rond interpack overzichtelijk bundelt en vergelijken eenvoudiger maakt.

Tijdens de beurs helpen MyOrganizer en de interpack-app (voor Android en Apple) bezoekers bij hun persoonlijke planning en de oriëntatie op het beursterrein en in de hallen.

Via haar digitale kanalen begeleidt interpack de branche nu al met analyses, trends en impulsen. Zo profiteren exposanten en vakbezoekers het hele jaar door van de knowhow van de interpack-community.

Het interpack Magazine biedt news, talks en reportages – live op de beurs en het hele jaar door online. De artikelen van het magazine worden maandelijks via een nieuwsbrief rechtstreeks in de mailbox bezorgd. Met ‘Let’s Talk Processing & Packaging’ biedt interpack op LinkedIn een compacte nieuwsbrief die actuele geluiden uit de branche en insights van interpack en van de interpack alliance bundelt en volgers wereldwijd met elkaar verbindt.

Elke drie jaar brengt interpack gedurende een week de wereldwijde processing- en verpakkingsindustrie in Düsseldorf bijeen. De focus ligt op verpakkingsmiddelen en -materialen, verpakkingsmachines en aanverwante procestechnologie voor de sectoren voeding, dranken, zoetwaren, bakkerij, farmacie, cosmetica, non-food en industriële goederen. Als internationale toonaangevende vakbeurs trekt interpack experts uit de hele wereld aan om kennis over de nieuwste technologieën en oplossingen en impulsen uit te wisselen en impulsen voor de toekomst van de sector te geven. De volgende interpack vindt van 7 tot en met 13 mei 2026 plaats. Er worden ongeveer 2.800 exposanten uit de hele wereld verwacht.

www.interpack.com