Een derde van alle Europeanen spant zich actief in om minder vlees te eten en ‘vleesloze dagen' zijn inmiddels een vast onderdeel van hun week. In Nederland is dit zelfs 67% en ruim de helft van de Nederlanders (56%) heeft het gevoel dat minder vlees eten de norm wordt. Maar ondanks een groeiend enthousiasme voor een afwisselender, zogenaamd ‘flexitarisch' eetpatroon met ongeveer evenveel maaltijden met als zonder vlees, ontbreekt het veel mensen nog steeds aan ideeën en inspiratie om lekkere vegetarische gerechten te maken. Een partnership tussen Unilever en de Europese Vegetarische Unie (EVU), de eerste in zijn soort, moet ervoor gaan zorgen dat minder vlees eten voor iedereen makkelijker en gevarieerder wordt dan ooit.
Pablo Perversi, Vice President Unilever Foods Europa: “Hoewel ze misschien niet van plan zijn vlees helemaal uit hun dieet te schrappen, willen veel Europeanen – onder wie een groot aantal hier in Nederland – wel minder vlees eten, of dat nu te maken heeft met gezondheidsredenen, ethische overwegingen, het milieu, of alle drie. Unilever is de eerste grote FMCG-onderneming die gaat samenwerken met de EVU en geeft consumenten waarnaar ze op zoek zijn: meer informatie en duidelijkheid om hen te helpen bij hun keuze van vegetarische producten waarmee ze kunnen genieten van een scala aan lekkere, vleesloze maaltijden.”
De nieuwe samenwerking met de EVU betekent dat Unilever haar consumenten nu één vertrouwde Europese vegetarische standaard kan bieden voor al haar voedingsmerken. Daarnaast zal Unilevers huidige assortiment van vegetarische/veganistische producten een aantal veranderingen ondergaan. Het V-label is al terug te vinden op een deel van Unilevers huidige assortiment, zoals op enkele Knorr Natuurlijk Lekker-varianten, Unox-soepen, Bertolli-pastasauzen en Becel-producten. Tegen eind 2017 zal het V-Label van de EVU te vinden zijn op de verpakking van ongeveer 500 voedingsmiddelen van Unilever.
EVU-woordvoerder Floris de Graad: “Dit is een mijlpaal voor de EVU, omdat het de eerste keer is dat we kunnen samenwerken met een partner die zo'n groot aantal van zijn producten van het V-Label wil voorzien. Het is ook geweldig nieuws voor iedereen die minder vlees wil eten. Mensen hoeven nu alleen maar te kijken of ons V-Label op de verpakking van een Unilever-product staat en dan kunnen ze erop vertrouwen dat elk product voldoet aan de strikte definitie die de EVU hanteert voor vegetarische voedingsmiddelen.”
Kijk voor meer informatie op www.unilever.nl.