HomeDossiersDuurzaamheidUnilever belooft meer verpakkingen te helpen inzamelen dan het verkoopt

Unilever belooft meer verpakkingen te helpen inzamelen dan het verkoopt

Unilever, eigenaar van merken zoals Dove, Ben & Jerry’s, Lipton en Omo, heeft ambitieuze nieuwe toezeggingen gedaan om haar plasticafval te verminderen en bij te dragen aan de transitie naar een circulaire economie voor plastic.

Unilever heeft bevestigd dat het bedrijf tegen 2025 het gebruik van nieuw plastic zal halveren, door het absolute gebruik van plastic verpakkingen met meer dan 100.000 ton te reduceren en het gebruik van gerecycled plastic sneller te laten groeien, en meer plastic verpakkingen zal helpen inzamelen en verwerken dan het verkoopt.

Unilever ligt op schema om eerdere doelstellingen te realiseren. Zo zal zij ervoor zorgen dat alle plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn tegen 2025 en zal zij, eveneens tegen 2025, ten minste 25% gerecycled plastic in haar verpakkingen gebruiken.

Alan Jope, CEO van Unilever: “Plastic heeft zijn plaats, maar niet in het milieu. We kunnen plasticafval alleen verminderen door snel te handelen en door radicaal actie te ondernemen. Op alle punten in de plasticketen.

Ons uitgangspunt moet liggen bij het ontwerp – dus bij de vermindering van de hoeveelheid plastic die we gebruiken – om er vervolgens voor te zorgen dat het plastic dát we gebruiken steeds meer uit gerecyclede bronnen komt. We hebben ons eerder al als doel gesteld te zorgen dat al onze plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn.

Dit vereist een fundamentele heroverweging van de benadering van onze verpakkingen en producten. We moeten hiervoor nieuwe, innovatieve verpakkingsmaterialen introduceren en nieuwe businessmodellen opschalen, zoals verpakkingen die herbruikbaar zijn en opnieuw gevuld kunnen worden. Dit moet met een ongekende snelheid en intensiteit.

De nieuwe toezeggingen houden in, dat Unilever tegen 2025 jaarlijks ongeveer 600.000 ton plastic zal helpen inzamelen en verwerken. Dit zal worden gerealiseerd via investeringen en partnerschappen die de infrastructuur voor afvalbeheer verbeteren in veel van de landen waarin Unilever opereert.

Onze visie is een wereld waarin iedereen samenwerkt om ervoor te zorgen dat plastic in de economie, maar buiten het milieu blijft. Ons plastic is onze verantwoordelijkheid en daarom doen we de toezegging om meer in te zamelen dan we verkopen, als onderdeel van ons streven naar een circulaire economie. Dit is een enorm uitdagende, maar tegelijkertijd spannende taak die zal bijdragen aan de groei van de wereldwijde vraag naar gerecycled plastic.”

Als onderdeel van de aankondiging van vandaag heeft Unilever een video op haar website geplaatst waarin het probleem van plastic in de oceaan aangekaart wordt en waarin het bedrijf de belofte doet om zijn aandeel te leveren om ‘de blauwe planeet weer blauw te maken'.

www.unilever.nl