HomeNieuwsUitingen over levensmiddelenindustrie leiden tot nodige commotie

Uitingen over levensmiddelenindustrie leiden tot nodige commotie

supermarkt-stel

Minister-president Mark Rutte nam afgelopen maandag tijdens het evenement VoedselPoort het rapport ‘Spreek Smakelijk' van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in ontvangst. Het rapport werd uitgereikt door Paul Polman, CEO Unilever, en Bas van den Berg, COO Royal Friesland Campina en voorzitter van FNLI. Sindsdien is er veel te doen geweest omtrent de uitkomsten van dit rapport en stromen de reacties binnen. FNLI gaf hiermee de aftrap voor een bredere dialoog tussen de levensmiddelenindustrie en de samenleving: ‘Een open gesprek over voedsel'.

fnli-logo-2014De levensmiddelenindustrie moet beter met de consument en burger in gesprek treden om vertrouwen in de sector te versterken, dit meldt FNLI in een artikel op haar website als de belangrijkste conclusie van het rapport ‘Spreek Smakelijk' dat het in samenwerking met adviesbureau Roland Berger publiceerde. Enerzijds wordt in het rapport ingegaan op de economische positie van de levensmiddelensector, zo is deze met een jaarlijkse omzet van 63,9 miljard euro de grootste industrie van Nederland. Anderzijds wordt benadrukt op welke wijze aansluiting gevonden kan worden bij de samenleving, want de afstand is op dit moment nog te groot.

Waardering en vertrouwen in levensmiddelenindustrie

Nederlanders geven de levensmiddelenindustrie gemiddeld een 6,8 als rapportcijfer, dit blijkt uit de eerste Waarderingsmeter Levensmiddelenindustrie. Dit is een onderzoek uitgevoerd door Motivaction naar de waardering en het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie onder meer dan duizend Nederlanders. FNLI meldt dat Nederlanders aangeven tevreden te zijn over de kwaliteit van voedsel. Ook zijn ze over het algemeen tevreden met de inzet van de industrie op het gebied van voedselveiligheid en de voedingswaarde op de verpakking.

Daarentegen geven Nederlanders aan zich zorgen te maken over toevoegingen in producten. Minder dan de helft van de Nederlanders gelooft dat de industrie de waarheid spreekt, zo is te lezen in een artikel van Trouw. Dit zou voornamelijk te maken hebben met onduidelijke informatie over geur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Philip den Ouden, directeur van FNLI, geeft in het artikel op de website van FNLI aan: “Nederlandse producenten werken er iedere dag hard aan om kwalitatief goede, betaalbare en veilige voedingsmiddelen op de markt te brengen. De Waarderingsmeter laat echter zien dat we meer in gesprek moeten met consumenten om hun zorgen te bespreken en om beter uit te leggen welke keuzes dagelijks in de sector worden gemaakt.”

Digitale keukentafel

Om dit gesprek te bevorderen wordt de achterban opgeroepen om actief de dialoog met het publiek aan te gaan en vaker de deuren open te zetten voor het publiek. FNLI geeft aan dat een van de ideeën hiervoor een zogenaamde ‘digitale keukentafel' is. Philip van den Ouden laat weten dat het sleutelwoord voor de industrie de komende jaren 'transparantie' zal moeten zijn: “We moeten bij de consument aan tafel komen; het vereist dat we uit onze schulp kruipen en letterlijk het gesprek ingaan, wat op veel verschillende manieren kan.”

Een van de initiatieven is dus de digitale keukentafel waaraan gesprekken over voedsel kunnen worden gevoerd door consumenten, industrie, politiek en wetenschap. Bas van den Berg geeft aan dat emoties en verschillen van inzicht op tafel kunnen komen, maar ook de feiten en dat ze “hierin open staan voor ideeën”.

Kijk voor meer informatie op www.fnli.nl.

Bron: FNLI/Trouw