Vorige week werd in de Jaarbeurs in Utrecht de beurs Macropak, onderdeel van de Industriële week en volgens organisator VNU Exhibitions al jaren dé grootste verpakkingsbeurs in de Benelux, gehouden. Bezoekers konden tijdens deze editie van Macropak, dat als overkoepelend thema ‘Fit for the Future' had, terecht voor allerlei mogelijke oplossingen op het gebied van verpakken: materialen, machines, labeling en codering. Meer dan 300 exposanten presenteerden hun nieuwste producten en diensten.
Klik hier voor de fotoreportage…
Succes of niet?
De meningen van de exposanten over het succes van deze editie van Macropak lopen ver uiteen. Hoewel een groot deel van de exposanten tevreden terugblikt op de beurs, vingen wij ook de nodige minder positieve geluiden op. Sommige exposanten vonden het aantal en de kwaliteit van de bezoekers zelfs van een dusdanig teleurstellend niveau dat zij hun deelname aan een volgende editie van Macropak betwijfelen of zelfs uitsluiten. Het aantal bezoekers van de Industriële Week in totaliteit en Macropak in het bijzonder zijn bij ons vooralsnog niet bekend.
Walk-in Seminars
Het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) organiseerde tijdens alle beursdagen Walk-in Seminars. Deze seminars, die volgens het NVC goed werden bezocht, werden gehouden in een speciale seminar-ruimte en stonden in het teken van innovatie (5 oktober), het verpakken van levensmiddelen (6 oktober), verpakken als vakdiscipline (7 oktober) en duurzaamheid en milieu (8 oktober). Daarnaast organiseerde het NVC op de avond van de eerste beursdag het Nationale Verpakkingsinnovatie Diner. Tijdens dit diner, dat werd gehouden in de onmiddellijke nabijheid van én qua tijd aansluitend op Macropak, werd ook de winnaar van de verpakkingsprijs De Gouden Noot bekend gemaakt.
Andere opzet
Macropak verschilde wat betreft opzet dit jaar in diverse opzichten van andere edities. Allereerst werd de beurs gehouden in de hallen 7, 8 en 9 en waren de exposanten ingedeeld naar discipline, namelijk verpakkingsmachines, verpakkingen & materialen en labeling & codering. Maar het belangrijkste verschil voor zowel exposanten als bezoekers was volgens projectmanager Marc Klumper van VNU Exhibitions toch wel de wijze van ‘matching’.
Matching
“Tijdens de voorregistratie kwam de bezoeker automatisch uit bij ‘Expo Match’, een systeem dat het online catalogusprofiel van de exposant actief koppelt aan de interessekenmerken die de potentiële bezoeker tijdens de voorregistratie invult. De matchmaking module presenteerde iedere bezoeker vervolgens een lijst van relevante exposanten die verder naar behoefte kon worden verfijnd. Dit leidde er onder andere toe dat een bezoeker via Expo Match in contact kwam met interessante exposanten en producten die daarvoor onbekend waren. De bezoeker kon op de beurs bij dat bedrijf langsgaan, maar men kon ook al vooraf contact leggen en eventueel een vervolgafspraak op de beurs maken”, aldus Marc Klumper.
Fotoreportage
Uiteraard was ook de redactie van PackOnline.nl aanwezig op Macropak voor het maken van een uitgebreide fotoreportage (100+ foto’s) van exposanten, bezoekers, noviteiten, producten en nog veel meer!
Klik hier voor de fotoreportage…
Thema
Bekijk ook ons thema over Macropak met daarin al het nieuws dat we in aanloop naar de beurs hebben gepubliceerd over exposanten en de noviteiten en producten die zij op Macropak toonden.