Consumer packaged goods bedrijven zijn voorzichtig optimistisch over de zaken en de markt in algemene zin. Dat blijkt uit het rapport van de Vision 2020 focus groepen die PMMI heeft uitgevoerd tijdens de Pack Expo International 2012. De huidige economische onzekerheid zorgt ervoor dat bedrijven binnen de eigen organisatie zoeken naar efficiëntere structuren en duurzamere strategieën. Verder worden bijvoorbeeld projectvoorstellen kritischer bekeken.
Volgens Jorge Izquierdo, vice voorzitter van de marktontwikkelingsafdeling van PMMI zijn continue verbeteringen en duidelijke returns on investment belangrijke elementen waar bedrijven zich op richten. “Het uiteindelijke doel van bedrijven is uiteraard winstgevendheid, onafhankelijk van de economische situatie.”
De focusgroepen hebben een lijst van tien trends, die grote invloed hebben op de markt, opgesteld. Eén daarvan is de focus op duurzame producten en verpakkingen. Duurzame producten en verpakkingen worden steeds meer onderdeel van de best practice gebieden voor consumer packaged goods bedrijven. De vraag van de consumenten speelt hierin een belangrijke rol, in sommige gevallen in combinatie met de bereidheid om meer te betalen voor een duurzamer product.
Een andere trend is de focus op innovaties op gebied van materialen en verpakkingen. Innovaties in materialen veranderen de verpakkingen en verpakkingsontwerpen. Zo wordt er lichter materiaal gebruikt en hebben veel verpakkingen minder materialen.
Kijk voor meer informatie op www.pmmi.org.