HomeNieuwsToonaangevende Portugese schoenenfabrikant wint Retail Technology Europe Award mede dankzij Avery Dennison

Toonaangevende Portugese schoenenfabrikant wint Retail Technology Europe Award mede dankzij Avery Dennison

avery-logoDe toonaangevende Portugese schoenenfabrikant Kyaia Group is dit jaar winnaar van de categorie Best Enterprise Solution van de retail technology (reta) europe awards van het EHI Retail Institute. Deze prijs erkent de vooruitgang die de Kyaia Group heeft geboekt door het gebruik van Radio Frequency Identification (RFID) in de volledige distributieketen van haar internationale merk, FLY London.

ShoeID, de innovatieve RFID-oplossing van de Kyaia Group, is ontwikkeld voor FLY London ter verbetering van de productiviteit van hun volledige distributieketen. Naast procesoptimalisering en ondersteuning voor verliespreventie biedt de oplossing extra waarde in de winkel met de RFID Smart Floor, terwijl de klanten schoenen passen zien ze een beeld van zichzelf in een druk straatbeeld in Londen, New York of Tokio.

“Het doet ons genoegen dat onze innovatieve ShoeID-oplossing met een retail technology europe award is erkend”, aldus Ana Gomes van de Kyaia Group. “Samen met onze projectpartners hebben we een gespecialiseerde RFID-oplossing ontwikkeld die de productiviteit van de volledige distributieketen van FLY London verbetert, verliespreventie beheert en de klantenervaring in de winkel versterkt.”

Het project werd gepresenteerd door een consortium van zes bedrijven, waaronder de Kyaia Group. Creativesystems heeft de volledige oplossing ontwikkeld en geïnstalleerd; Avery Dennison leverde de RFID UHF-inlays en -tickets; Surfaceslab heeft de Smart Floor RFID UHF-interactieve vloer ontwikkeld; CTCP, een organisatie zonder winstoogmerk, leverde bedrijfsadvies en technologische ondersteuning, en het Institute for Systems and Computer Engineering (INESC) van Porto, ook een organisatie zonder winstoogmerk, heeft de optimalisering van softwareontwerp en voorspellingsalgoritmen ondersteund.

In de winkels zijn de belangrijkste doelen van het project dat de bedrijfsleiding altijd moet weten wat in voorraad is, wat zich op de winkelvloer bevindt, en wat FLY London opnieuw moet bestellen op basis van wat er is verkocht. In het magazijn (distributiecentrum) zijn productiebeheer en logistiek volledig met RFID-technologie geïntegreerd om logistieke optimalisering, productiviteit en flexibiliteit te maximaliseren.

Met de ShoeID-oplossing kan FLY London voorraad traceren vanaf het moment dat producten de fabriek verlaten tot ze de winkels bereiken. Wanneer een paar schoenen is vervaardigd, bevestigen de werknemers een papieren label aan een van de schoenen met een EPC Gen2 passive UHF RFID-inlay, dat een uniek aan het softwareplatform gekoppeld ID-nummer  bevat, met informatie over de Stock Keeping Unit (SKU), stijl en maat van het product.

In de winkel worden handheld readers gebruikt om het ID-nummer van het schoenlabel rechtstreeks door gesloten schoenendozen af te lezen. De handheld readers sturen dat ID-nummer via een Wifi-netwerk naar het softwareplatform om aan te geven wat is ontvangen en om gegevens bij te houden over het aantal producten dat de winkel in voorraad heeft.

Met de RFID Smart Floor kan een klant een paar schoenen aanpassen en haar eigen beeld bekijken dat is genomen met een camera die op haar gericht staat. Het beeld toont haar echter niet in de winkel zelf, maar in een drukke winkelstraat in Tokio, Londen of New York, afhankelijk van het type schoen dat zij aanpast. Deze oplossing biedt de klant een interactieve en aangename winkelervaring.

Bovendien bevat de oplossing een RFID UHF EAS-voorziening voor verliespreventie, waardoor een alarm afgaat wanneer schoenen waarvoor niet is betaald het pand verlaten, en een RFI UHF POS (verkooppunt)-oplossing. De CS.Retail-software, die alle RFID-apparatuur en -gegevens beheert, is met het enterprise resource planning (ERP)-systeem van FLY London geïntegreerd, die de voorraadtracering beheert.

Met deze oplossing geniet FLY Londen de volgende voordelen:

  • In het magazijn worden de inkomende en uitgaande processen geautomatiseerd wat arbeidstijd vermindert en distributieproductiviteit verhoogt
  • In de winkels worden de voorraden nauwkeurig beheerd zonder inspanning van het winkelpersoneel
  • Globale kostenvermindering door hogere efficiëntie van alle logistieke processen
  • Rechtstreekse invloed op de financiële resultaten door omzetverhoging en kostenvermindering.

In totaal waren er 32 nominaties voor de RETA Award en werden drie gelijkgeplaatste winnaars in elke categorie gekozen. Naast Kyaia waren ook Tesco en EDEKA winnaars.

Kijk voor meer informatie op www.averydennison.com.