Home Dossiers Duurzaamheid TOMRA maakt tegelijk inleveren van 100 statiegeldflessen mogelijk

TOMRA maakt tegelijk inleveren van 100 statiegeldflessen mogelijk

TOMRA lanceert de R1, ook wel ‘multifeed' genoemd. Deze emballage-automaat maakt het mogelijk om ruim 100 plastic flessen met statiegeld tegelijk in te leveren; de consument schudt simpelweg een zak leeg in de invoeropening en de automaat doet de rest. De R1 biedt de snelste, schoonste en simpelste recyclingervaring ooit.

Consumenten openen het luik van de automaat, legen een zak met plastic flessen en sluiten het luik. De automaat begint direct met het tellen, sorteren en compacteren van de verpakkingen. Na enkele seconden wordt de statiegeldbon uitgegeven. Doordat de verpakkingen niet één voor één ingevoerd hoeven te worden, is het recyclen hygiënischer dan ooit en is de R1 bovendien tot vijf keer sneller dan andere emballage-automaten die momenteel in de Nederlandse markt staan.

De R1 biedt niet alleen een revolutionaire oplossing voor de consument, maar ook voor de retailer. Het is de eerste automaat met een interfacescherm aan de achterzijde, waardoor winkelpersoneel de benodigde informatie voor reiniging en onderhoud altijd binnen handbereik heeft. Daarnaast is de R1 uitgerust met de gepatenteerde TOMRA Flow Technology, die de verpakkingen in 360-graden scant op vorm en barcode met behulp van zes camera’s. De technologie staat garant voor het hoogste niveau van precisie en beschermt zo de integriteit van het gehele recyclingsysteem.

De TOMRA R1 wordt geleverd met de TOMRA T-9 voor glas en kratten en de MultiPac Air voor de afvoer, opslag en compactie van de drankverpakkingen. Om een maximale ‘uptime' te garanderen wordt het systeem aangevuld met digitale hulpmiddelen en eersteklas klantenservice. De digitale hulpmiddelen bestaan onder meer uit de Notify+Assist-app voor real-time notificaties, assistentie en dagelijkse statistieken. Om nog efficiënter te werken bieden wekelijkse rapportages een overzicht van de systeemprestaties; rechtstreeks in de mailbox. TOMRA’s service-organisatie staat bovendien 7 dagen per week klaar. Zij monitoren het systeem, plannen preventief onderhoud in en staan klanten graag te woord. Mocht er onverhoopt een servicetechnicus op locatie nodig zijn, dan garandeert TOMRA dat 96% van de gemelde verstoringen binnen 6 uur wordt opgelost. Dit totaalpakket van hardware, software en service wordt aangeboden via een nieuw financieringsmodel waarbij de retailer een vergoeding betaalt per ingenomen verpakking.

De R1 is getest in diverse Scandinavische landen en werd positief ontvangen door retailers en consumenten. Testwinkels lieten een stijging van 60% van het aantal inleversessies zien in vergelijking met het jaar ervoor en tot 218% meer ingeleverde drankverpakkingen. “De multifeed-benadering heeft consumenten overweldigd”, legt Mark Delwig, commercieel directeur van TOMRA Systems, uit. “Tijdens de testfase reden mensen naar andere supermarkten dan normaal om de R1 te gebruiken, kwamen ze met zakken vol drankverpakkingen of slechts een klein aantal verpakkingen, gewoon omdat ze de voorkeur gaven aan de R1.”

www.tomra.com