HomeDossiersDuurzaamheidTOMRA maakt emballage-automaten interactief met TOMRA Connect

TOMRA maakt emballage-automaten interactief met TOMRA Connect

TOMRA lanceert TOMRA Connect, een softwareportfolio van verschillende digitale producten voor emballage-automaten. De software brengt het ‘Internet of Things' naar recycling. Zo krijgt de retailer via een onlineverbinding inzicht in de werking van en de big data die wordt verzameld door de automaat. Ook biedt de software nieuwe mogelijkheden voor het beheer van (lokale) promotiecampagnes en interactie met de consument. De introductie van het totale softwareportfolio vindt plaats tijdens de EuroShop, ’s werelds grootse retailbeurs.

TOMRA Connect geeft hoofdkantoren via een ‘fleet view' inzicht in het geïnstalleerde automatenpark en laat onder meer zien of de automaten in werking zijn, of het onderhoud goed wordt uitgevoerd, waar wachtrijen ontstaan en welke installaties aandacht behoeven. Naast de functionele werking, wordt inzicht verkregen in de big data die tijdens het retourproces wordt verzameld. Lokale winkels kunnen zelf ook inzicht krijgen in de eigen automaat en deze indien gewenst beheren. Speerpunt is bovendien dat via ‘Ticket Control', een koppeling tussen de automaat en kassasysteem (POS), fraude met statiegeldbonnen volgens de veiligste protocollen kan worden voorkomen.

Niet alleen achter de schermen biedt de software toegevoegde waarde. Retailers kunnen op hun beurt de eigen klant verrassen met nieuwe interactieve mogelijkheden via het beeldscherm op de automaat. Zo kunnen vanachter de computer promotie-, couponing- en donatiecampagnes worden aangemaakt en ingepland. Deze campagnes kunnen voor het gehele automatenpark gelijk zijn, maar ook per automaat verschillend om in te spelen op lokale behoeften en lokaal onderscheidend te zijn.

De software maakt het zelfs mogelijk dat klanten zich identificeren bij de automaat, bijvoorbeeld door een koppeling met de klantenkaart, om vervolgens deel te nemen aan een spaarprogramma en bovendien hun recyclingactiviteiten te kunnen delen op social media. “Net zoals je met een smartphone meer kan dan alleen bellen, kun je met een slimme emballage-automaat meer halen uit de recyclingervaring. Dat biedt weer extra kansen om onderscheidend te zijn van de concurrent”, licht René Hissink, algemeen directeur van TOMRA Systems toe.

Kijk voor meer informatie op www.tomra.nl.