Elk jaar beloont de SAVE FOOD-projectcompetitie voorbeeldige projecten. Dit jaar gaan de prijs en het financieringsbedrag van 10.000 euro naar Nigeria, waar een combinatie van moderne technologie, transportverpakkingen, educatieve programma's en directe markttoegang de verliezen na de oogst aanzienlijk heeft verminderd.
10.000 euro voor het verminderen van voedselverlies en -verspilling: voor de tweede keer steunt het SAVE FOOD-initiatief een specifiek project van een van haar leden als onderdeel van haar jaarlijkse competitie. Tomato Jos Farming and Processing Limited is de winnaar van de SAVE FOOD-projectcompetitie van 2024. Dit initiatief ondersteunt kleine boeren in Nigeria bij het efficiënter telen, verwerken en vermarkten van tomaten.
“Tomato Jos heeft al veel bereikt en laten zien hoeveel potentieel er ontstaat als spelers in de hele verwerkings-, verpakkings- en distributieketen systematisch worden ondersteund”, legt Thomas Dohse, directeur van interpack en het SAVE FOOD-initiatief, uit. “Het project bewijst dat innovatieve benaderingen niet alleen helpen om voedselverlies te verminderen, maar ook om duurzame economische en sociale structuren te creëren.” Door de consistente focus op praktische oplossingen heeft Tomato Jos de verliezen van tomaten na de oogst al met ongeveer 45 procent verminderd.
Nigeria is de grootste producent van tomaten in Afrika ten zuiden van de Sahara. Desondanks importeert het land jaarlijks tomatenproducten ter waarde van miljoenen Amerikaanse dollars. Waarom? Bijna de helft van de oogstopbrengst gaat verloren door een gebrek aan koelketens, slechte opslag- en transportfaciliteiten en hoge temperaturen en vochtigheid, wat een economische ramp is voor de kleine boeren.
Tomato Jos, opgericht in 2014 door Mira Mehta, runt boerderijen, creëert banen en produceert zijn eigen merk tomatenpuree in Kaduna. Opleidingsprogramma's leren kleine boeren moderne teeltmethoden, terwijl hoogwaardige zaden, meststoffen en technologieën zorgen voor hogere opbrengsten. Een innovatief kredietsysteem vergemakkelijkt het opzetten van productieve activiteiten en versterkt de financiële onafhankelijkheid van de boeren. “We bieden kleine boeren onder andere kennis over wanneer ze tomaten idealiter moeten oogsten en hoe ze deze het beste kunnen sorteren en verpakken”, zegt CEO Mira Mehta.
Een van de pragmatische oplossingen van Tomato Jos is het gebruik van kratten met een grote capaciteit. Deze duurzame verpakkingsoplossingen verminderen de schade aan de tomaten aanzienlijk in vergelijking met de geweven manden die traditioneel worden gebruikt. Ze beschermen het fruit tijdens het transport en zijn gemakkelijk te stapelen dankzij hun uniforme ontwerp. De beschikbare ruimte in vrachtwagens wordt optimaal benut, waardoor de transportkosten per eenheid worden verlaagd. Extra training voor het transportpersoneel in het omgaan met de tomaten bij het laden en lossen heeft ook een positief effect.
Met het prijzengeld van de SAVE FOOD Award breidt Tomato Jos zijn activiteiten verder uit. Het project investeert in opleidingsprogramma's over ongediertebestrijding, nieuwe tomatenrassen en verbeterde verpakkingssystemen. “Deze prijs is een springplank zodat duizenden boeren kunnen profiteren en hun oogstopbrengst kunnen optimaliseren”, zegt Mira Mehta.
De winnaar van de SAVE FOOD-projectcompetitie van 2024 werd in december bekendgemaakt op pacprocess MEA in Caïro, een evenement georganiseerd door de interpack-alliantie. De professionele jury bestond uit leden van de WPO (World Packaging Organisation), FAO (Food and Agriculture Organisation), UNIDO (United Nations Industrial Development Organisation) en interpack/Messe Düsseldorf.
Het SAVE FOOD Initiative werd in 2011 opgericht door Messe Düsseldorf en interpack, 's werelds grootste vakbeurs voor de verpakkingssector en de daaraan gerelateerde verwerkende industrie, en werkt sindsdien samen met bijvoorbeeld FAO en het VN-milieuprogramma. Als wereldwijde alliantie volgt het UN SDG 12.3, waarbij wordt gestreefd naar een vermindering van voedselverlies en -verspilling. Er wordt speciale aandacht besteed aan innovaties uit de verpakkingsindustrie.