HomeNieuwsBedrijven en personenTomatenkwekerij Stoffels ontwikkelt prijswinnend concept met DS Smith

Tomatenkwekerij Stoffels ontwikkelt prijswinnend concept met DS Smith

Tomatenkwekerij Stoffels uit Rijkevorsel is in twintig jaar uitgegroeid tot één van de modernste tomatenbedrijven van België. Het bedrijf oogst niet alleen kleurrijke en smaakvolle tomaten, maar ook veel lof voor het unieke karakter van de teelt en de vernieuwende wijze waarop het assortiment aan de man wordt gebracht. Voor de nieuwste vinding, de Automato, ontving Stoffels op de Fruit Logistica in Berlijn zelfs de juryprijs van de Innovatie Award 2016. In de ontwikkeling van de Automato hing veel af van de verpakking van de tomaten. “Wij hebben daarvoor verschillende partijen uitgenodigd en DS Smith kwam daar als beste uit naar voren”, vertelt Petra Stoffels-Veldman, mede-eigenaar van het succesvolle familiebedrijf.

Gezond boerenverstand

Volgens Petra Stoffels-Veldman is de Automato het resultaat van ‘gezond boerenverstand' en een goed gevoel voor trends in het retail-landschap. “Jaren geleden zagen wij al dat consumenten meer zelfbediening willen in de supermarkt. Sindsdien is er veel veranderd in het schap. Je kunt nu al zelf snoepjes kiezen en ook vruchtensappen kun je tegenwoordig vaak vers persen in de winkel. Andere opvallende trends zijn de groeiende belangstelling voor gezonde voeding en 'the rise of the vending machines'. Dat alles bij elkaar bracht ons op het idee van de Automato.”

Hygiëne op de werkvloer

De Automato is speciaal ontwikkeld voor kerstomaatjes en is uitermate handig in het gebruik. “De Automato is gebaseerd op het Pick & Mix principe: je kunt hiermee zelf bepalen hoeveel kerstomaten je koopt en van welke kleur. Eén draai aan het wiel van de Automato zorgt ervoor dat er zes tomaten in een beker vallen (en dus niet op de grond). De automaat bestaat uit diverse units die elk een eigen kleur kerstomaten bevatten. Aan jou de keuze”, vervolgt Stoffels haar verhaal. “En dat ook nog eens op een bijzonder hygiënische wijze. De tomaten in de Automato zijn verpakt in een speciale Toma'box, dus niemand zit er met zijn vingers aan. Dat zien we bij veel andere versproducten helaas nog anders. Bij Stoffels hanteren we echter zeer strenge eisen ten aanzien van voedselveiligheid en met de Automato zetten we op dat gebied nu ook de norm op de winkelvloer.”

Samenwerking met DS Smith

Petra Stoffels-Veldman: “In samenwerking met het PackRight Centre van DS Smith is ons team productontwikkelaars tot die handige dispenser gekomen, waarmee de tomaten in de Automato worden bijgevuld en die ook thuis op het aanrecht niet misstaan.” Ook Jan Vandewalle, Manager van het PackRight Centre, is enthousiast over de samenwerking met Stoffels. “Dit is een voorbeeld van een project waarbij een volledig inzicht in de supply chain en dus de expertise van onze verpakkingsontwerpers optimaal tot z'n recht komt. De dubbele functie van de Toma'Box was hier de uitdaging: hij moest goed passen in de Automato, maar heeft tegelijk een totaal andere functie als hij meegenomen en gebruikt wordt door de consument.”

Succesvolle lancering

“Heel technische functies moeten gecombineerd worden met gebruiksgemak voor de eindconsument én met een mooie productpresentatie. Wij hebben daarvoor volop gebruik gemaakt van onze design tools en zijn met prototypes net zo lang bezig geweest totdat het allemaal goed werkte. Uiteindelijk hebben we digitaal bedrukte prototypes ingezet om Stoffels te helpen de Automato succesvol te lanceren op de Fruit Logistica. We zijn blij dat we de samenwerking met Stoffels met dit project weer een nieuwe impuls hebben kunnen geven”, besluit Jan Vandewalle.

Kijk voor meer informatie op www.dssmith-packaging.nl.