Op 12 en 13 oktober vond de tiende verjaardagseditie van Empack plaats in Brussels Expo. 250 exposanten toonden hun machines, materialen en innovaties aan de talrijke bezoekers. Met meer dan 4000 bezoekers kon organisator easyFairs opnieuw uitpakken met een ijzersterke beurs die zich volgens exposanten én bezoekers blijft kenmerken door de unieke combinatie van een ruim en gediversifieerd aanbod enerzijds en een beperkte schaal anderzijds.
Een gevarieerd deelnemersveld, een hoogstaand randprogramma en uitgebreide netwerkmogelijkheden waren volgens beursorganisator easyFairs de 3 pijlers die van Empack wederom een niet te missen event moesten maken voor elke professional op zoek naar een verpakkingsoplossing. En in dat opzet blijkt easyFairs te zijn geslaagd: de exposanten blikken tevreden terug op een vruchtbare editie, waar de bezoekers talrijk aanwezig waren en ook het randprogramma op veel belangstelling kon rekenen.
Talrijke bezoekers van hoge kwaliteit
Empack 2011 telde 4026 professionele bezoekers, een stijging met 20% ten opzichte van vorig jaar. Bovendien gaf 52% van de bezoekers van de gelijktijdige beurs PRINT aan ook de verpakkingsbeurs te willen bezoeken. In werkelijkheid kregen de exposanten dus de kans om bijna 5000 bezoekers face-to-face te ontmoeten. Dankzij een intensieve promotiecampagne van zowel easyFairs als de exposanten heerste er constant een bedrijvige sfeer in de gangpaden. Bij de exposanten werd na beursdag 1 tijdens de netwerkreceptie BRN nv – Packaging Engineering in de bloemetjes gezet wegens haar inspanningen om zoveel mogelijk bezoekers uit te nodigen op de beurs. Na afloop van de beurs bleken de promoacties van Itra de meeste bezoekers te hebben aangebracht, wat wordt beloond met een waardebon van 500 euro.
Ervaringen van exposanten en bezoekers
Zowel bij bezoekers als exposanten werd via een enquête gepeild naar hun reacties. Hieruit kwam naar voor dat de bezoekers hoofdzakelijk op zoek waren naar innovaties en (nieuwe) leveranciers. Bovendien geeft maar liefst 65% de intentie aan om producten te kopen die op de beurs werden gezien. Ten slotte is 87% van plan de beurs opnieuw te bezoeken in 2012. Vooral het innovatieve gehalte en het ruime aanbod op kleine schaal zijn de karakteristieken die door de bezoekers het meest op prijs worden gesteld. Bij de exposanten overheerst tevredenheid, niet alleen over het aantal bezoekers, maar ook over de kwaliteit ervan. 60% van de bedrijven nam alvast een optie op de beste standplaats voor 2012.
Alle partners present voor de tiende editie
Tijdens het seminarprogramma werd de rode draad verpakking gekoppeld aan de centrale thema’s innovaties, voedsel(veiligheid), milieu, transport en design. De kennispartners BVI, Eclips Design, ESTL, Fost Plus, Mona Lisa, NVC, Pack4Food en XIOS brachten de geïnteresseerden in korte sessies up-to-date over de laatste ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Tijdens de avondopening op woensdag leidde The Packaging People een geanimeerd paneldebat over wat diverse verpakkingsgerichte opleidingen effectief (kunnen) betekenen voor de (verpakkings)industrie. Aansluitend volgde een uitgebreide netwerkreceptie, waar zowel federaties, exposanten als bezoekers konden bijpraten in een informele sfeer.
Enkele quotes
In onze enquêtes hebben zowel bezoekers als exposanten aangegeven waarom zij nu precies tevreden waren over de beurs. Enkele quotes over hun ervaringen:
- “Een mooie, verzorgde beurs met het kruim van de Belgische bedrijven in dit vakgebied. Het loont steeds de moeite om terug te komen!” – Stefaan Gunst, aankoper Minit Benelux
- “Op een compacte manier een veelvoud aan leveranciers ontmoeten en nieuwe technologieën ontdekken geeft een bron aan informatie.” – Liesbet Van Hove, verpakkingsspecialist Umicore
- “Je wordt er figuurlijk ingepakt en ondergedompeld in de verpakkingswereld.” – Guido Belmans, technisch aankoopmanager OCMW Herentals
- “Het doelgerichte potentieel en niet overrompelende volume geeft een aangenaam gevoel om de juiste persoon op de juiste plaats te treffen.” – Jacques Driesmans, manager Jaluco
- “Prettige en sfeervolle beurs met een gevarieerd aanbod van professionals in verpakkingen!” – Frank Keers, verpakkingsmanager AL Printing
- “Een interessante beurs waar de juiste aanspreekpartners van dichtbij te vinden zijn, voor de noden van verpakking van goederen. Beurs waarop de innovatieve zaken te zien zijn.” – Johan Ornelis, verantwoordelijke technisch dienst Balta Industries
- “Aalleen maar professionals verenigd op 1 plaats. Een grote keuze aan exposanten en producten. Voor herhaling vatbaar!” – Lamamra Malika, Les Entreprises Solidaires
- “De beurs Empack is voor ons de jaarlijke gelegenheid om bepaalde leveranciers terug te zien en op de hoogte te blijven van de nieuwigheden. Een eenvoudig, maar doeltreffend concept. Voor mij persoonlijk een zeer geschikt concept dat mij veel tijdswinst oplevert.” – Quentin van Winckel, Sindrila
- “Dé lokale, Belgische verpakkingsbeurs die elke belanghebbende in dit domein moet bezoeken.” – Herwig Smeets, Espera
- “De perfecte beurs voor al uw verpakkingsoplossingen.” – Kristel Jans, Multivac n.v.
- “Het is een goede beurs om contacten te leggen met de afnemers en naamsbekendheid op te bouwen in België.” – Hanneke van Velzen, NessePack/Knapp
Editie 2012
In 2012 vindt Empack opnieuw plaats in Brussels Expo (paleis 5), op woensdag 26 en donderdag 27 september. Tegelijkertijd worden Prologistics en Print georganiseerd in de aangrenzende paleizen 6 en 9. Save the date!
Foto- en videoreportage
Natuurlijk was ook de redactie van PackOnline.nl twee dagen lang aanwezig op Empack Brussel en wij maakten daar een uitgebreide reportage met foto’s van exposanten, bezoekers, noviteiten, producten en nog veel meer. Op de laatste beursdag ging de redactie van PackOnline.nl tevens met de videocamera in de aanslag de beursvloer op en vroeg tal van exposanten om een reactie. Klik hier voor de fotoreportage of klik hier voor de videoreportage.
Kijk voor meer informatie op www.easyfairs.com.