Home Dossiers Duurzaamheid Tetra Pak overtreft klimaatdoelstelling en krijgt internationale erkenning

Tetra Pak overtreft klimaatdoelstelling en krijgt internationale erkenning

Tetra Pak presenteert haar jaarlijkse Sustainability Report. Het geeft inzicht in de voortgang die in 2020 op het gebied van duurzaamheid is geboekt binnen de bedrijfsvoering van Tetra Pak en benoemt verplichtingen en ambities. De wereldwijde pandemie heeft grote impact gehad op mensenlevens en economieën en heeft – ook voor Tetra Pak – de noodzaak onderstreept om duurzame initiatieven te versnellen en oplossingen te vinden voor de uitdagingen waarmee de planeet wordt geconfronteerd.

Adolfo Orive, President & CEO van Tetra Pak: “Ons duurzaamheidsrapport benadrukt de noodzaak van een holistische benadering van duurzaamheid, waarbij we voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd, de mensen waarmee we werken en de planeet waarop we leven beschermen. In dat kader focussen we op het verkleinen van onze carbon footprint, een toename van recycling, het beschermen van biodiversiteit en het verbeteren van de toegang tot veilig voedsel voor mensen over de hele wereld. Het afgelopen jaar is op al deze gebieden aanzienlijke vooruitgang geboekt. We zijn bovendien dichter bij onze ambitie om tegen 2050 netto-nul-uitstoot te realiseren in de hele waardeketen en om de meest duurzame voedselverpakking ter wereld te leveren. Wat betekent dat een verpakking uitsluitend is gemaakt van verantwoorde hernieuwbare of gerecyclede materialen en volledig recyclebaar en CO2-neutraal is.”

Tetra Pak's Sustainability Report 2021 benadrukt hoe het bedrijf haar inspanningen op het gebied van investeringen en innovatie heeft opgevoerd en met diverse partijen de krachten heeft gebundeld, om een toename van de voedselconsumptie aan te pakken en tegelijkertijd de impact op natuurlijke hulpbronnen te verminderen.

Het volledige rapport is hier te vinden. Een aantal prestaties en highlights:

  • Bijgedragen aan continuïteit van veilige voedselvoorziening tijdens de COVID-19 crisis, samen met klanten en leveranciers;
  • Samengewerkt met andere partijen om ervoor te zorgen dat 64 miljoen kinderen in 45 landen ondanks de pandemie melk of andere voedzame dranken in Tetra Pak verpakkingen konden krijgen op school;
  • Uitbreiding van de Dairy Hub-initiatieven, onder meer in Albanië en Senegal, om 39.806 boeren te ondersteunen (waarvan 98% kleine boeren);
  •  Voor het vijfde achtereenvolgende jaar door non-profit organisatie CDP (Carbon Disclosure Project) uitgeroepen tot leider op het gebied van transparantie en actie op milieugebied;
  • Certificering “Great Place to Work” ontvangen in vier landen (waarvan in twee van deze landen de status ‘Topbedrijf');
  • Het wereldwijde adviespanel voor diversiteit uitgebreid en een soortgelijk panel opgericht in elk van de vier geografische gebieden waar Tetra Pak actief is, waardoor het aantal betrokken collega's is gestegen van 15 naar 65 in 2019;
  • Lancering van een energiezuinige verwerkingslijn voor sap, nectar en andere dranken – de eerste in zijn soort;
  • De klimaatdoelstelling voor 2020 overtroffen, waarmee is aangetoond dat het mogelijk is om economische groei en klimaatimpact over de hele waardeketen los te koppelen. Concreet heeft Tetra Pak zijn totale uitstoot van broeikasgassen met 19% kunnen verlagen ten opzichte van 2010, inclusief een uitstekende 70% reductie binnen de eigen activiteiten van 2010 tot 2020 (scope 1 en 2);
  • Een netto-nul-uitstoot ambitie voor 2050 in de hele waardeketen aangekondigd, ondersteund door een tussentijdse doelstelling voor 2030 van netto-nul-uitstoot voor de eigen activiteiten;
  • Een breed scala aan activiteiten geleid en geïmplementeerd in de recyclingwaardeketen in lokale markten over de hele wereld, waarbij wereldwijd 49 miljard kartonnen verpakkingen zijn gerecycled.

Tetra Pak doet nog een aantal aanvullende toezeggingen, zoals het bereiken van een broeikasgasreductie van 46% in de hele waardeketen in 2030, de lancering van een volledig hernieuwbaar aseptisch verpakkingspakket in 2023 en het bereiken van een recyclingpercentage van 70% in Europa in 2025.

“We leven in een tijd van actie en zijn dan ook zeer toegewijd om onze verantwoordelijkheid te nemen, zowel bij het verbeteren van de toegang tot voedsel als het verminderen van de impact op het milieu. De omvang van deze uitdaging is echter zodanig dat elke stakeholder en elke stap gaat tellen als we onze duurzaamheidsambities willen waarmaken. Zolang we blijven innoveren en samenwerken dragen we bij aan een duurzame toekomst”, aldus Adolfo Orive.

www.tetrapak.com