Tetra Pak, wereldmarktleider in verpakkingen voor voedingsmiddelen, maakt bekend dat de in 2005 gestelde doelstelling om de emissie van CO2 in een periode van 5 jaar met een absolute 10% terug te dringen ruimschoots is gehaald. Een onafhankelijke audit wees uit dat deze ambitieuze doelstelling zelfs werd overstegen door een absolute reductie van maar liefst 12,9% te realiseren.
Dit is een relatieve reductie van meer dan 30% omdat tegelijkertijd de productie met 23% toenam. Ook werden vorig jaar wereldwijd ruim 20% van alle gebruikte Tetra Pak verpakkingen gerecycled en was 40% van het gebruikte karton FSC-gecertificeerd. Vandaag maakt Tetra Pak nieuwe uitdagende doelstellingen voor de komende jaren bekend.
Nieuwe doelstellingen Tetra Pak wereldwijd:
- Klimaat: De CO2-emissie moet in 2020 op hetzelfde niveau blijven als in 2010, terwijl tegelijkertijd sterke groei wordt verwacht.
- Recycling: Tegen 2020 wil Tetra Pak de wereldwijde recycling van kartonnen verpakkingen verdubbelen om hierdoor waardevolle grondstoffen te bieden voor diverse producten.
- Verantwoorde herkomst: Voor 2020 stelt Tetra Pak zichzelf ten doel dat alle verpakkingen gemaakt moeten worden van FSC-gecertificeerd karton, met hierbij een tussentijds doel van 50% in 2012.
- Duurzame materialen: Verpakkingen van Tetra Pak moeten in de toekomst volledig bestaan uit hernieuwbare grondstoffen. Naast het karton uit duurzame houtvezels wordt verder gewerkt aan het verhogen van de bijdrage van hernieuwbare grondstoffen door groen polyethyleen uit suikerriet in te zetten voor de doppen. In 2010 is hiertoe een pilot met petrochemisch bedrijf Braskem gestart om HDPE uit suikerriet te winnen.
CEO en President van Tetra Pak, Dennis Jönsson, stelt: “Tetra Pak maakt met dit nieuws kristalhelder op welke schaal haar wereldwijde milieu-ambities gezien moeten worden. De gestelde doelen zijn pittig en dagen ons uit, maar we willen ze behalen door de komende jaren onverminderd in innovatie te blijven investeren en ook door ons commitment en leadership in de industrie. We leggen de lat weer hoger voor onszelf, omdat environmental performance voor ons en onze partners een belangrijk element is in het bewerkstelligen van duurzame en winstgevende groei.”
Kijk voor meer informatie op www.tetrapak.com.