HomeDossiersDuurzaamheidTesco vermindert milieu-impact met hersluitbare verpakking van Omori

Tesco vermindert milieu-impact met hersluitbare verpakking van Omori

De bekende Britse supermarktketen Tesco gebruikt voor haar luxe productlijn Tesco Finest sinds kort de BellPack van Omori Europe. Deze hersluitbare verpakking kenmerkt zich door een mooi design, een gebruiksvriendelijke opening en een eenvoudige hersluitbaarheid. Bijzonder aan de hersluitbare flowpack is ook de grote milieuvriendelijkheid, een thema dat Omori hoog in het vaandel draagt.

Hersluitbare flowpack

Tesco Finest is een productlijn binnen het assortiment van Tesco waartoe ook gesneden vleeswaren behoren. Omori, gespecialiseerd in verpakkingsoplossingen voor deze productcategorie, heeft met de BellPack een oplossing ontwikkeld die naadloos aansluit op de behoeften van de supermarktketen. De hersluitbare verpakking is zeer gebruiksvriendelijk en valt daarnaast op in het schap door zijn ambachtelijke uitstraling. Door de consument in de winkel is de nieuwe verpakking inmiddels dan ook met veel enthousiasme ontvangen.

Gehalveerd verpakkingsgewicht

Net als Omori, is Tesco zich bewust van hedendaagse milieuproblematiek en streeft het bedrijf naar een gezonde leefomgeving voor toekomstige generaties. Dat komt ook tot uiting in de keuze voor de BellPack, een verpakking die in vergelijking met zijn voorganger maar liefst 50 procent minder weegt (10 gram ten opzichte van 20 gram). Het gereduceerde verpakkingsgewicht betekent dat er minder materiaal geproduceerd hoeft te worden en dat ook de benodigde opslagruimte en transportkosten verminderen. Dat leidt vervolgens weer tot minder CO2-uitstoot. Dit soort ogenschijnlijk subtiele veranderingen in de hele keten resulteren uiteindelijk in een aanzienlijk lagere milieubelasting.

Vermindering plastic soup

De halvering van het verpakkingsgewicht heeft in het bijzonder een positieve invloed op de welbekende ‘plastic soup', een actueel probleem waar Omori als producent van verpakkingsmachines graag haar verantwoordelijkheid in neemt. Het streven is om met innovatieve oplossingen de hoeveelheid plastic deeltjes in ons leefmilieu waar mogelijk te reduceren. Het is voor Omori een van de redenen om bewust in te zetten op hersluitbaarheid van verpakkingen. Omdat meerdere van Omori's verpakkingsconcepten hersluitbaar zijn, blijft het product verser. In het geval van Tesco Finest gaat het om gesneden vleeswaren. De hersluitbare verpakking resulteert in minder productafval, omdat er geen uitgedroogd product meer hoeft te worden weggegooid.

Innovatie in verpakkingen en machines

Naast verpakkingen, vormen ook verpakkingsmachines een ander belangrijk speerpunt in de milieubewuste strategie van Omori. De huidige dieptrekkers zijn bijvoorbeeld vervangen voor Omori flowpackers, wat een grote energiebesparing oplevert. Daarnaast kan de producent rekenen op een forse financiële besparing, doordat deze machines kleiner zijn en minder toevoer en correctiebanden vereisen. Ook de benodigde hoeveelheid vloeroppervlakte is hierdoor minder. Ondanks het nemen van de genoemde maatregelen, blijft Omori zich continu inzetten voor een grotere milieuvriendelijkheid van haar verpakkingsoplossingen en -machines. Omori stimuleert de consument om minder product weg te gooien en proberen milieubelastend foliegebruik te minimaliseren. Vragen van klanten hieromtrent neemt Omori uitermate serieus. In de tussentijd blijft het innovatieteam werken aan nieuwe verpakkingsconcepten die vriendelijk zijn voor zowel milieu als consument.

Kijk voor meer informatie op www.omorieurope.com.