Home Nieuws Tekenfiguren op verpakkingen beïnvloeden keuze van kinderen

Tekenfiguren op verpakkingen beïnvloeden keuze van kinderen

plop-pudding

Shrek, Dora, Plop of ander tekenfiguren beïnvleoden wel degelijk de kinderlijke smaakpapillen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de Yale University. Amerikaanse fabrikanten spenderen miljarden dollars aan marketing om kinderen te overtuigen hun producten te kopen. Eén van de meest populaire manieren is een karakterfiguurtje uit één of andere tekenfilmreeks op de verpakking te droppen. Volgens de onderzoekers wringt daar vaak het schoentje omdat ook heel wat ongezonde producten die strategie misbruiken.

Studie

Aan het onderzoek namen 40 scholen deel. De kinderen kregen een gamma voedingsproducten te zien, gaande van ontbijtkoekjes, fruitsnoepjes tot wortelen. Een deel  werd in een verpakking gestoken zonder veel franjes, een ander deel in een verpakking met flitsend figuurtje. Niet geheel verwonderlijk verkozen alle kinderen de producten uit het flitsende gamma, al waren deze identiek aan de andere.

Voordelen

Het gebruik van een tekenfilmfiguur kan helpen in de strijd om gezondere dingen te leren eten, zo toonde eerder onderzoek aan. Toen Elmo, één van de karakters uit Sesamstraat, werd neergepoot op een pak broccoli, verkozen meer dan de helft de groente boven een stuk chocolade.

Reglementering

Volgens de Yale onderzoekers moet het gebruik van populaire figuurtjes op voeding strenger gereglementeerd worden, vooral op junk food horen ze niet thuis.

Bron: Het Laatste Nieuws
Foto: Flickr