De groenteconsumptie verhogen via producten waar de markt om vraagt. Dat wil Healthy Bites, een samenwerkingsverband tussen Agri & Franchise en lector Herman Peppelenbos van het lectoraat Groene Gezondheid van HAS Hogeschool. Healthy Bites ontwikkelt groenteconcepten voor de out-of-home-markt, bijvoorbeeld stadions, stations en andere locaties waar gegeten en vooral gesnackt wordt. Hannah van Berge en Merel Maas, studenten van de opleiding Food Design & Innovation onderzochten binnen een beroepsopdracht welke concepten interessant kunnen zijn en werkten er uiteindelijk één uit: een groentepannenkoekje onder de naam Pancks.
“Het idee om mensen buitenshuis gezonder te laten snacken ontstond tijdens een inspiratiesessie van Agri & Franchise bij de Amsterdam ArenA”, vertelt Luite Snijder die vanuit HAS Hogeschool projectleider is. “Hannah en Merel onderzochten later het snackgedrag van stadiongangers: zij bleken vaak gedachteloos te eten. Het leek de studenten een kans om ze te verleiden andere keuzes te maken. Een groentesnack moest daarbij vooral niet aangeprezen worden als gezond, maar vooral als lekker.”
De studenten werkten een concept voor een groentepannenkoekje uit. De doelgroep was kinderen van de basisschool en de studenten lieten de kinderen meerdere keren proeven. De pannenkoek moest vooral lekker en leuk zijn. Uiteindelijk presenteerden ze drie soorten: een wortelpannenkoekje, een rodebietenpannenkoekje en een doperwtenpannenkoekje. Ook ontwikkelden ze een verpakking in de vorm van een dier. Op 27 januari presenteerden ze de pannenkoekjes inclusief verpakking voor de kenniskring van het lectoraat. De inmiddels afgestudeerde studenten gaan met hulp van Healthy Bites op grotere schaal consumentenonderzoek doen en willen het concept daarna zo snel mogelijk naar de markt brengen.
Kijk voor meer informatie op www.has.nl.