Verse groenten, een unieke kruidenboter en een stoomzak. Dat zijn de ingrediënten van het product waarmee Harold Zondag van Holland Teelt in 2012 de finale van De Smaak van NL bereikte. De stoomzak, geschikt voor de magnetron, is precies waar de moderne consument op zit te wachten: in slechts vijf minuten een kleurrijke en smaakvolle warme maaltijd op tafel.
De stoomzak bevat vijfkleurenwortelen en een bijzondere boter die op smaak is gebracht met honing en tijm. Ook zijn er ondertussen stoomzakken met spruitjes, gele wortel en bietjes. Dankzij het opvallend frisse uiterlijk en de bijzondere smaak zijn de producten al doorgedrongen tot de schappen van onder meer Makro en Jumbo. “Vergeten groenten als deze peen moet je met een verhaal in de markt zetten”, vertelt Zondag. “Voordat ik de stoomzak bedacht, heb ik daarom eerst de markt verkend. Waar is vraag naar, wat wil de consument? Na een ludieke actie op een festival in 2009 – namelijk wortelhappen – werd ik door Pierre Wind benaderd om mijn peen tijdens een evenement in het Arke-stadion te presenteren. Daarna kreeg ik steeds vaker de vraag: waar kan ik die peen kopen? De stoomzak – een op en top gemaksproduct – was voor mij een logische vervolgstap.”
Zondag heeft De Smaak van NL gebruikt voor de ontwikkeling van de stoomzak. Het product is klaargemaakt voor verkoop in de retail en dankzij de workshops georganiseerd door Syntens werden de nodige contacten opgedaan. “De Smaak van NL is voor Holland Teelt een springplank gebleken”, vertelt Zondag. “Vooral vooraf was de publiciteit, die de verkiezing genereerde, enorm, al viel de aandacht achteraf wel een beetje tegen. Toch kunnen ook dit jaar ondernemers weer van de deelname profiteren. Probeer daarbij niet dertien-in-een-dozijn te zijn, maar kom met een uniek product. Denk groots, probeer je echt te onderscheiden en verdiep je in de markt die je wilt bedienen. Dan kan het alleen maar een succes worden!”
Kijk voor meer informatie op www.hollandteelt.nl.
Bron: Syntens/AGF.nl