De Storopack-groep, met 60 vestigingen in 17 landen, heeft in 2014 een geconsolideerde omzet van 353 miljoen euro gerealiseerd en heeft het boekjaar met een goed resultaat in vergelijking met het voorgaande jaar afgesloten. De omzetdoelstellingen voor 2014 zijn overtroffen. Ook de start van het huidige boekjaar pakte voor Storopack goed uit. Het succes van de specialist in beschermende verpakkingen is het gevolg van de voortdurende vernieuwing van de productportfolio, die goed bij de huidige marktontwikkelingen aansluit.
Storopack realiseerde in Europa een omzet van circa 209 miljoen euro, in Noord- en Zuid-Amerika van circa 89 miljoen euro en in Azië van circa 55 miljoen euro. De onderneming heeft momenteel 2.402 werknemers in dienst, van wie 645 in Duitsland (20 werknemers meer dan vorig jaar). Storopack bouwt zijn positie als aanbieder van verpakkingsoplossingen verder uit. Onze diensten omvatten naast de ontwikkeling van de optimale beschermende verpakking ook de ergonomie bij het inpakken, en de verbetering van de productiviteit van het verpakkingsproces en van de materiaalstroom bij de klant.
Storopack bouwt wereldwijd zijn aanwezigheid op toonaangevende markten verder uit. In april 2014 verwierf Storopack een meerderheidsbelang in het bedrijf Action Specialty, dat Loose Fill, papieren buffers, luchtkussens en ander buffermateriaal aanbiedt in Florida. In juli 2014 nam Storopack de afdeling voor beschermende verpakkingen over van het bedrijf Cleanpak in Tampa, Florida, producent en distributeur van de Loose Fill-producten en andere producten zoals Bubbleplus folie en Mailerplus enveloppen met luchtkussens. Door die acquisities versterkt Storopack zijn marktpositie in de VS als aanbieder van totaaloplossingen voor beschermende verpakkingen.
In oktober 2014 verwierf Storopack zijn jarenlange handelspartner in Japan, EJ Co. Ltd. in Ebina/Kanagawa-Ken.
Met ingang van 1 januari 2015 heeft Storopack 100% van de aandelen overgenomen van het Italiaanse bedrijf Alternative 1999 s.r.l. in Cento/Provincie Ferrara. Sinds 1999 werkte Storopack met dit bedrijf samen voor de verkoop van de papieren buffers Paperplus en de luchtkussens Airplus. Sinds 2008 brachten ze ook de schuimbuffers Foamplus op de markt.
Samen met nieuwe producten zijn goede verkoopactiviteiten een belangrijke factor voor het succes van de onderneming. Het voorbije jaar realiseerde Storopack meer dan een derde van de omzet buiten Europa. Dankzij lokale verkoopteams beschikt het bedrijf over grondige knowhow van de desbetreffende markten. In China kreeg Storopack er nieuwe klanten bij, waardoor het na een zwakker 2013 onmiddellijk weer op dreef kwam in de Chinese markt en 2014 met een duidelijk positief resultaat kon worden afgesloten.
Naast de uitbreiding van de markten heeft Storopack het voorbije jaar ook productinnovaties en productverbeteringen op de markt gebracht. Bovendien ontwikkelde Storopack nieuwe oplossingen voor vervoer met temperatuurbeheersing, om vooral zijn klanten uit de farmaceutische en biotechnologische sector een breder assortiment te kunnen aanbieden.
Storopack bedient de markt van de Benelux-landen vanuit de vestiging Machelen bij Brussel, waar momenteel 40 werknemers in dienst zijn. Naast de klassieke manier kunnen klanten hier ook via de onlineshop producten bestellen. Hoewel Storopack in deze regio reeds een groot marktaandeel heeft, kon in 2014 opnieuw een gunstige ontwikkeling van omzet en resultaat worden opgetekend en kon de marktpositie op een hoog niveau verder worden uitgebouwd.
Kijk voor meer informatie op www.storopack.be.