HomeNieuwsVerpakkingenSterke samenwerking zet West-Vlaamse bloemkool op het menu in Amerika

Sterke samenwerking zet West-Vlaamse bloemkool op het menu in Amerika

De Amerikaanse eetcultuur krijgt binnenkort een Belgisch accentje. De lokale supermarkten krijgen namelijk bloemkoolrijst van hier op het schap. Hoe? Dankzij de sterke samenwerking van twee West-Vlaamse partners. Greenyard en Barias slaan de handen in elkaar om aan de strenge normen van de Amerikaanse markt te voldoen.

Smakelijke producten van de beste kwaliteit vinden hun weg naar nieuwe markten. Zelfs overzees. Om die grote sprong tot een goed einde te brengen, deed Greenyard Convenience beroep op Barias, specialist in het tailormade verpakken voor voedingsproducenten. Zo gaat Greenyard voor een succesvolle productlancering.

Om de concurrentiële retailmarkt goed binnen te komen, speelt Greenyard maximaal in op de gewoontes van de Amerikaanse consument. Dat doet de voedingsproducent met een unieke verpakking. Een complex proces dat specialistenwerk is. Om de capaciteit van de eigen verpakkingslijnen maximaal te vrijwaren, koos Greenyard ervoor dit uit te besteden. Enter Barias.

“Al in de conceptuele fase werkten we mee aan de bag-in-bagverpakking, een uitdagende mix van manuele en automatische handelingen”, zegt Chris Mullie, CEO van Barias. “De bloemkoolrijst wordt eerst in kleine steamable bags verpakt. Daarna gaan ze per vier in een omzak en vervolgens in een kartonnen displaydoos.” De volle displaydozen worden op lage palletten klaargezet om te verschepen. De displays kunnen bij het uitladen meteen de rekken in. “Met deze value added service maken we het verschil voor Greenyard. En voor hun Amerikaanse klant.”

De bag-in-bag bloemkoolrijst is niet het eerste wapenfeit van de tandem Barias-Greenyard. De West-Vlaamse ondernemingen realiseerden al verschillende projecten vanuit een constructieve samenwerking. “Voor innovatieve en complexe verpakkingsprocessen doen we graag beroep op de expertise en service van Barias”, zegt Valentijn Verhaeghe, business unit manager van Greenyard Convenience. “Samen ontwikkelden we een verpakkingsproces op maat van de specifieke kwaliteitseisen voor de Amerikaanse markt.”

Greenyard ontwikkelde een biologische en glutenvrije bloemkoolrijst met een seasoning, zoals dat in het Engels heet. Die krijgt een innovatieve zak-in-zakverpakking en een displaycase. “We beslisten bij het begin om dat complexe verpakkingsproces uit te besteden. Barias was voor ons de ideale partner. Ze schakelden snel en gingen tijdens elke fase in overleg. De centrale ligging in Food Valley, dicht bij Greenyard, was een extra voordeel. Dit smaakt naar meer”, besluit Verhaeghe.
Bekijk de video over deze sterke samenwerking.

www.barias.be