Home Nieuws Stapelbare thermo-palletshipper van Storopack voor temperatuurgeleid transport

Stapelbare thermo-palletshipper van Storopack voor temperatuurgeleid transport

storopack-thermo-palettenshipper

De specialisten van Storopack presenteren een lichte thermo-palletshipper van Neopor. De eerste gebruiker is Bayer Shering. Deze geneesmiddelenproducent verstuurt daarin temperatuurgevoelige diagnostica naar bestemmingen over de hele wereld. De Neopor-verpakking biedt met zijn leeg gewicht van minder dan 11 kilo een efficiënte isolatie. Voor Bayer Shering werd de shipper ontworpen voor 72 uur met een temperatuurspectrum tussen +2°C en +8°C. In de daaropvolgende 53 uur overschrijdt de temperatuur de +25°C niet, zodat voor een periode van 125 uur een gedefinieerd temperatuurspectrum is gegarandeerd. Uit tests in een klimaatkamer is gebleken dat de verpakking, afhankelijk van het temperatuurscenario, het bereik van 2-8°C ook gedurende 113 uur kan vasthouden. De container met een inhoud van 575 liter heeft de bodemafmetingen van een Europallet. Met zijn hoogte van minder dan 120 centimeter wordt voldaan aan de norm voor luchtvracht.

storopack-logoDe palletshipper kan door één persoon in een paar handelingen uit zes Neopor-modules worden samengesteld. De gepatenteerde steekverbinding van de modules zorgt voor stabiliteit en nauwsluitende naden. Een externe doos is niet nodig, de gemonteerde container is zelfdragend en kan worden gestapeld. Een belading met maximaal 400 kg is mogelijk. Gedemonteerd vragen de afzonderlijke modules slechts weinig opslag- en transportvolume.

Voor een gemakkelijke belading vanaf de voorkant worden op het bodemelement eerst de twee zijwanden en de achterwand aangebracht. Binnenin volgt een open kartonnen omhulsel met de hoogte van de wand. Is de palletshipper gevuld, dan wordt het karton dichtgeplooid en de vierde wand in de module geschoven. De wandmodules hebben interne uitsparingen, waarin van bovenaf tot acht koelelementen kunnen worden gestoken. De kartonnen ring voorkomt rechtstreeks contact tussen de koelelementen en de lading.

De basis voor de hoge isolatiecapaciteit wordt gevormd door de kunststof Neopor, die verwant is aan geëxpandeerd polystyrol (EPS, polystyreenschuim). Het zilvergrijze Neopor heeft echter een tot 20% hogere isolatiewaarde dan het onder de handelsnaam Styropor bekende EPS. De energie-efficiëntie van de palletshipper wordt nog ondersteund door een vacuümisolatiepaneel van va-Q-tec (Würzburg) aan de binnenkant van de dekselmodule. Dat vermindert bovendien de uitstraling en de inwerking van warmte van bovenaf. Het vacuümpaneel wordt door een paneel met holle ruimten beschermd.

Neopor heeft een structuur van kleine cellen, die een glad, gesloten oppervlak vormen. Een aanvullende afscherming door middel van een doos is daarom niet nodig. Het markeren met zelfklevende etiketten is geen enkel probleem. De bodem van de shipper is voorzien van lichte ribbels, die in de uitsparingen tussen de latten van een Europallet vallen en zo de shipper fixeren. Een ander detail van de doordachte constructie: in de dekselmodule bevinden zich uitsparingen voor beschermende hoekprofielen en spanbanden, zodat er niets buiten de shipper uitsteekt.

Voor de tests heeft de Pharma-divisie van Bayer Shering op basis van de bestemmingen verschillende scenario's opgegeven, dat wil zeggen, als kenmerkend aan te nemen temperatuurverlopen tijdens de transportroute. Daarbij is rekening gehouden met de gebruikte transportmiddelen, de jaargetijden, de tijd van de dag en de klimatologische omstandigheden tijdens de levering. Storopack heeft de palletshipper op basis van de opgegeven scenario's uitvoerig getest. Het bedrijf heeft daarvoor een eigen klimaatkamer, die onderdeel is van de ontwikkelafdeling. De klimaatkamer kan temperatuurscenario's tussen -25°C en +50°C opwekken. Hoe daarbij de temperatuur in de shipper verandert, wordt door dataloggers geregistreerd. De palletshipper voldeed ruimschoots aan de gestelde eisen en is gedurende de gestelde tijdsduur onder de maximale temperatuur gebleven.

De hoeveelheid medicijnen die verplicht moeten worden gekoeld, neemt gestaag toe en daarmee de gevolgen voor de logistiek en de transportverpakking. In situaties waarin de zending te klein is voor een volle vrachtwagen of koelcontainer, maar te groot voor één koelbox, heeft de geïsoleerde palletshipper zich in de Verenigde Staten reeds bewezen. Ook in Europa stijgt de vraag steeds meer.

Bij bepaalde verzendvolumes vormen palletshippers een economischer verpakking dan de gelijktijdige toepassing van een groot aantal kleine boxen. Afhankelijk van de uitvoering zorgen ze gedurende een aantal dagen voor volledige onafhankelijkheid van actieve koeling waarbij een elektrische aansluiting onontbeerlijk is.

Kijk voor meer informatie op www.storopack.com.